[]
[] [firmabil.no] []

Fords fornyelse


Brede Høgseth Wardrum



Vi har prøvekjørt nye Transit Custom.

I løpet av de neste 18 månedene skal Ford lansere fornyede versjoner av alle nyttekjøretøyene sine i Europa. Startskuddet er Transit Custom, som i 2019 kommer som ladbar hybrid.

Å omtale Transit Custom som en ny bil, slik Ford ville da de presenterte varebilen under presselanseringen i Frankfurt før jul, er nok å dra det langt.

«Mannen i gata» vil neppe tenke at «dette var en varebil jeg ikke har sett før». I realiteten snakker vi om et omfattende ansiktsløft, så modellen er absolutt til å kjenne igjen.

Fiesta-inspirasjon
At det har skjedd saker og ting er likevel utvilsomt, for produsenten forteller at de har brukt om lag 2,5 milliarder kroner på oppgraderingen og at hele 2.200 deler fra 2013-versjonen er byttet ut.

Utvendig er det i fronten vi finner de største endringene, hvor grill, panser, lykter og støtfanger er nytt. Sjefen for eksteriørdesign, Jordan Bennet, forklarer at uttrykket nå er mer inspirert av merkets personbiler enn tidligere.

– Den nye store grillen og lyktene med LED-signaturramme understreker slektskapet med personbilene. Her er det spesielt seneste generasjon Fiesta som har vært inspirasjonskilden, sier Bennett.

– Transit-grillen har fått tre kraftige, horisontale riller for å gi bilen «styrke» samtidig som det er praktisk, mens personbilutgaven Tourneo har flere tynne, elegante riller, legger han til.

Bilen leveres fortsatt i to lengder med to ulike takhøyder.

LES OGSÅ: Dagene med de hvite varebilene er forbi

Underlig
Det er trolig på interiørsiden det har skjedd mest. Blant annet skal førermiljøet ha fått forbedret ergonomi og komfort.

Vi synes for så vidt utgående versjon av Transit Custom fortsatt var rimelig på høyden på disse punktene, og finner oss godt til rette i den fornyede modellen også, med gode seter, fin oversikt og et tykt og godt ratt.

Tidligere har vi påpekt at benplassen for føreren ikke er optimal. Det har vært trangt mellom pedalene, og en lite gunstig plassering av fothvileren til venstre (i alle fall for oss med relativt lange ben).

Derfor blir vi litt skuffet under prøvekjøringen når vi merker at fothvileren fortsatt sitter sånn til at man på litt lengre turer merker tendens til krampe i venstre lår (setet har ingen justering for lårstøtte).

Ford opplyser at mange av endringene er gjort «basert på tilbakemeldinger fra kunder», men vi synes det er rart om ingen har nevnt dette. Riktig nok en detalj, men en viktig en.

For øvrig legger vi merke til at det har dukket opp flere smarte oppbevaringsrom i dashbord og dørpaneler enn tidligere. Her får du plass til alt fra A4-mapper til forskjellig typer mobilt kontorutstyr. En praktisk løsning er luken nederst ved gulvet foran i lasterommet som kan åpnes, for ekstra lange gjenstander.

Mer assistanse
Bilene er utstyrt med Fords SYNC 3 infotainmentsystem, og en 8-tommers touchskjerm som virker rimelig intuitiv og enkel å betjene.

Tre avanserte radarer, åtte parkeringssensorer og to kameraer sørger for å assistere føreren mer enn tidligere.

Blant annet kommer modellen nå med intelligent hastighetsbegrenser, som automatisk holder bilen innenfor de fartsgrensene bilen registrerer. Dette fungerer, men tråkker du gassen raskt «i bånn» vil systemet likevel tillate overskridelse av fartsgrensen, slik at du kan komme deg forbi en annen bil eller lignende.

Nå tilbys også blindsonevarsling av kryssende trafikk når du rygger. Denne fanger imidlertid ikke opp fotgjengere.

De nye assistentene kommer i tillegg til sikkerhetssystemene som allerede finnes i dagens modell – som antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse (nå virker den også i mørket), filskiftevarsler, sidevindstabilisator og adaptiv cruisekontroll.

Effektive motorer
Under panseret sitter toliters dieselmotoren EcoBlue, som vi prøvekjørte og omtalte da de ble lansert i fjor. Fortsatt er et snakk om tre effektvarianter med 105, 130 og 170 hk.

Drivstofforbruket skal være 13 prosent lavere enn forrige generasjon av tilsvarende motor, samtidig som dreiemomentet ved lavere turtall er økt med 20 prosent.

Vi prøvekjørte nå den minste effektvarianten i kombinasjon med sekstrinns manuell kasse, og den største i kombinasjon med sekstrinns automatgir og Sport-pakke. Sport-styling, er for øvrig noe hele 23 prosent av de norske kundene unner seg.  

Her nøyer vi oss med å gjenta at det fortsatt er den minste som imponerer mest, med overraskende godt bunndrag.

Firehjulsdrift er fortsatt ikke tema på Transit Custom, dessverre. Med tanke på at firehjulsdrift i Norge utgjør nær 90 prosent av salget for konkurrentene Transporter og Vito, antar vi dette svir litt for importøren.

Ladbar hybrid
Fra 2019 kan Ford også tilby nye Transit Custom som plug-in-hybrid. Den ladbare versjonen kan kjøres 50 kilometer på strøm og har en en-liters Ecoboost-bensinmotor som rekkeviddeforlenger.

Varebilen ble i desember satt ut i et forsøksprosjekt med store flåtekunder, som blant annet Metropolitan Police i London.

Noen full batterielektrisk versjon er ikke på trappene foreløpig, ifølge vehichle function manager, Jon Kemp.

– Vi har foreløpig konsentrert oss om en ladbar hybrid fordi vi da kunne plassere batteriet der hvor dieseltanken var, under gulvet, uten at dette går på bekostning av plassen i varerommet, sier Kemp som ikke kunne svare på hvor stort batteriet er eller om det er muligheter for hurtiglading.

Han fortalte om samarbeidet med den tyske elbilprodusenten StreetScooter, som lager elbil av Transit 2T. Denne bilen er foreløpig kun for intern bruk i Deutsche Post, og har heller ikke Ford-merke i grillen. Om Ford jobber med en helelektrisk varebil selv vil ikke Kemp si, men han poengterer at de «lærer mye av samarbeidet med StreetScooter».
-----------------------------

Prøvekjørt

Ford Transit Custom

Motor: 2.0 TDCi diesel

Effekt: 105, 130 og 170 hk

Gir: Sekstrinns manuell eller sekstrinns automat

Pris fra: 350.000 kroner inkl. mva.

Levering av fornyet utgave starter i april 2018.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: