Godt år for Volkswagens tyngste
Nå har også Volkswagen Truck & Bus holdt opptelling og forteller oss om rekordåret 2017. Kanskje ikke Breaking News, selskapet er bare to år gammelt. Det er ikke lett å få øye på Volkswagen Truck & Bus, for fremdeles opererer elementene under denne takorganisasjonen som helt selvstendige enheter. Når vi snakker med Scania eller MAN, er det de to produsentene vi snakker med – vi får aldri noen forståelse at de er likeverdige partnere i en større enhet. Selv om det åpenbart er det som er ønsket fra Andreas Renschler (bildet) – ex-Mercedes sjefen som ble satt på for å organisere disse to lastebilkjempene, sammen med den tunge delen i Brasil, til ett rike. Brasil dro lasset Scania klokket inn på 90.780 biler og busser – en fremgang på 12 prosent. Og Volkswagen Caminhões e Ônibus solgte 25.880 enheter – det er en formidabel fremgang på 27 prosent. Totalt betyr dette 183.480 biler, en fremgang på 11 prosent. Fremgangen kom ikke i Europa. I EU28+2 ble det avsatt 106.580 biler, det er omtrent som i 2016. Sør Amerika var derimot veldig positiv, Russland begynner å bevege seg, og det var også god vekst i Asia. Også når det gjelder busser var det Brasil som dro lasset – totalt solgte gruppen 19.220 busser, en fremgang på 8 prosent. Volkswagen Nutzfahrzeug i Hannover, som ofte blir omtalt som den tunge gruppens assosierte medlem, ble overhodet ikke nevnt i denne «årsrapport»-meldingen. Ingen økonomiske detaljer ble presentert heller – naturlig nok, der venter man på konsoliderte konsern-resultater. Merkverdigheter «Rundt 350.000 MAN og Scania-biler er allerede forbundet via RIO» – en digital merkevare i Volkswagen Truck & Bus. Så kommer en lang liste med systemets egenskaper, hvorpå vi får vite at «den 15. januar 2018 ble Rio Marketplace (tilsvarer for eksempel Google Play butikk) klar». Det er der man altså kan finne alle appene som er knyttet til RIO-tjenester. Den 19. januar – 4 dager etter – satt jeg i Trysil og hørte en inngående presentasjon fra Stefan Pohl, produktsjef for Scania One –selskapets «connected services». Det dreide seg om Scanias omfattende innsats på dette området. Da jeg spurte ham om RIO fikk jeg igjen en klar forståelse av at det var ikke noe han drev med, og at det dessuten var noe helt annet. Og å samordne de to produktene eller tjenestene eller dataplattformene eller hva vi skal kalle dem, er åpenbart ikke noe tema. Dette er en av mange grunner til at jeg er veldig spent på om, og i så fall når, Andreas Renschler får samlet alle disse elementene til noe som gir inntrykk av å være en enhet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |