Kia utfordres, men holder stand
Kia har tronet øverst blant merkene med best garantiordninger, men i år utfordres de fra italiensk hold. Forbrukerrådet har vurdert garantiordninger for 31 bilmerker, og selv om de i år har fått tøff konkurranse fra Alfa og Fiat, kan Kia skryte av å ha mest kundevennlige garanti. Siden 2011 har Forbrukerrådet publisert sin Bilgarantiguide, slik at man også kan se utviklingen basert på historiske data. I januar 2016 ble Kia kåret til vinner i Forbrukerrådets bilgarantiguide, mens Fiat måtte nøye seg med en 17. plass. I år har imidlertid Fiat forbedret sine garantivilkår så kraftig at merket en stund lå an til å vippe Kia ned fra tronen. Fiat og søstermerket Alfa Romeo har fra nyttår innført en nybilgaranti med hele 7 år / 200.000 km varighet. I tillegg innfører de to merkene en ledende mobilitetsgaranti samt en rekke andre forbrukervennlige vilkår. De gode vilkårene belønnes med hele 13,5 poeng i Forbrukerrådets bilgarantiguide, nesten 2 poeng mer enn Kia oppnådde i 2016. Kia gir imidlertid ikke uten sverdslag. For å forbedre sin poengsum ytterligere, har de blant annet innført gratis lånebil ved garantireparasjon og enda bedre garantier på ekstrautstyr. I tillegg lover Kia at de heretter vil sende ut en påminnelse til sine kunder like før garantien utløper, slik at eventuelle feil kan utbedres gratis før garantien utløper. Takket være disse forbedringene kommer Kia opp i hele 14,4 poeng og beholder førsteplassen på Forbrukerrådets oversikt. – Kia har siden 2010 gitt 7-års fabrikkgaranti på alle sine modeller i Europa, noe som gir en ekstra trygghet til våre kunder. Vi har ytterligere forbedret våre vilkår siden forrige undersøkelse, blant annet får kunde lånebil ved garantireparasjon, sier Irene Solstad (bildet), adm. direktør i Kia Bil Norge. Hun legger til at garantien følger bilen og videreføres til neste eier om bilen selges. Fiat og Alfa Romeo må dermed nøye seg med delt andreplass. Når det er sagt, så er andreplassen særdeles solid. Ingen andre merker enn Kia, Alfa Romeo og Fiat kan lokke med hele 7 år nybilgaranti. – Det er supert for forbrukerne at bilmerker kjemper om seierspallen for best bilgaranti. Å påvirke bransjen til å forbedre sine garantivilkår har vært en viktig målsetting med vår bilgarantiguide siden starten i 2011, sier Pia Cecilie Høst, jurist og avdelingsleder i Forbrukerrådet. – Også i år ser vi at en rekke merker har forbedret sine vilkår på mange områder. Eksempelvis er det nå enda flere merker som gir uforbeholden nybilgarantidekning for ekstrautstyr montert i Norge. Vi ser også at enda flere merker tilbyr gratis lakk- og gjennomrustingskontroll, sier Høst. – Det er også gledelig at utviklingen går i riktig retning når det gjelder gratis lånebil ved garantireparasjoner og utsending av garantiutløpspåminnelse. Når det er sagt, skulle vi ønske at enda flere bilmerker innførte disse forbrukervennlige ordningene. Det som kanskje er mest skuffende, er at kun ett merke – Opel – gir sine kunder gratis garantiutløpskontroll, avslutter Pia Cecilie Høst. I bunnen av tabellen finner vi Dacia som kun oppnår 2,20 poeng for sine garantivilkår, men også prestisjemerker som Jaguar, Land Rover og Porsche får dårlige karakterer for sine vilkår. Se tabell med rangering fra Bilgarantiguiden 2018 Se historisk utvikling for perioden 2015-2018 Artikkel fra www.firmabil.no URL: |