G-Klasse med punch
Mercedes-AMG lanserer den ultimate muskelbilen basert på nye Geländewagen. I Detroit avduket Mercedes en ny generasjon G-Klasse, og i Genève skal den potente utgaven fra AMG vises. Mercedes-AMG G 63 er en klassiker, og det er ingen grunn til at ikke også nykommeren skal blir godt mottatt av tusenvis av entusiaster. Under panseret sitter den velkjente biturbo V8-eren som i dette tilfellet yter 585 hestekrefter. Maks dreiemoment er 850 Newtonmeter i området 2500-3500 omdreininger. En 9-trinns girkasse sender kreftene dit de best kan nyttiggjøres – i utgangspunktet går 60 prosent til bakhjulene. Hos forgjengeren var fordelingen 50:50. Null til hundre på 4,5 sekunder er ganske imponerende for den digre SUV-en, det samme må sies om en toppfart på 220 km/t (240 km/t med AMG driver’s package). Sylinderdeaktivering er et av elementene som sørger for at forbruket holdes på anstendige (i forhold til vekt og ytelser) 1,32 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 299 gram per kilometer. I hastigheter under 40 km/t kan lavgir aktiveres når du skal ta deg frem i utfordrende terreng, og Mercedes lover off-road kapasitet som overgår forgjengeren samtidig som komfort på vei er vesentlig forbedret. AMG Ride Control med adaptiv demping er standard. Dempingen justeres individuelt for hvert enkelt hjul i forhold til kjørestil, underlag og hvilken kjøremodus man har valgt – Comfort, Sport eller Sport+. For kjøring off-road er valgene Sand, Trail eller Rock.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |