LondonTaxi blir VareTaxi
Det har skjedd mye rundt den nye London-taxien i det siste. Nå ser det ut som den får en avlegger. Den var nylig på Norgesbesøk, dekorert i rødt, hvitt og blått, og vi vet at Subaru-importøren har inngått avtale om å markedsføre den nye London-taxien, eller LEVC TX som den heter. Bilen har en hybrid drivlinje med såkalt «range extender». Oppgitt rekkevidde på ren eldrift er inntil 128 kilometer etter WLTP-standarden, men når bensinmotoren fyres opp, utenfor utslippsfrie soner, økes rekkevidden til 640 kilometer. Volvo-slektskap Bilen på bildene er ingen taxi, men den kan bli en populær varetaxi. Det vi ser er nemlig en varebil i Partner-størrelse bygget på plattformen til taxien. Ikke bare skal den dele plattform, den benytter også den unike drivlinjen som gjør at den kan kjøre elektrisk i utslippsfrie soner, og slike forventes det å bli mange av i bysentra i årene fremover. Geofencing Hver gang bilen krysser den «digitale grensen» inn i et slikt område, tvinges den til å kjøre med ren elektrisk drift. Denne grensen kan byene definere selv, for eksempel ved at all kjøring innenfor Ring 3 i Oslo skal være utslippsfri, mens turer til Gardermoen kan kjøres på bensin og strøm i kombinasjon. Geofencing blir et viktig salgsargument overfor lokale myndigheter for LEVC, ettersom bilene er ladbare hybrider og ikke rene elbiler. LEVC argumenterer for lave driftskostnader, selv om bilen koster litt mer i anskaffelse. Du finner alle detaljer på selskapets hjemmesider. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |