[]
[] [firmabil.no] []

Renault Master Z.E.: Storebror på strøm


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Renault



Den har vært varslet lenge: Nå er batterielektriske Renault Master Z.E. klar for å rulles ut i markedet.

Renault Pro+, som er den franske produsentens divisjon for lette nyttekjøretøy, får nå sin fjerde helelektriske modell. Og det er storebror, Master, som er sist ut i rekken. Fra før har de «varebilutgavene» av lille Twizy og litt større ZOE, i tillegg til den ordentlige varebilmodellen Kangoo Z.E.

Sistnevnte ble i fjor lansert med forlenget rekkevidde, og er nå en elektrisk varebil som kan duge for mange bruksmønstre. Når det gjelder Master Z.E. er dette en bil som har betydelig større begrensninger.

Ingen stor kraftpakke
Rekkevidden er oppgitt til 120 kilometer «real-world driving range» (det betyr i praksis at kjørelengden skal være «konsekvent høyere enn 80 kilometer, selv med tung last, bykjøring med mange stopp og start, og vintervær», ifølge Renault). Ladetiden fra nesten-tomt til helt fullt batteri skal være seks timer med en 32A/7.4 kW «WallBox». Hurtiglading står det ikke noe om i pressemeldingen.

Elmotoren er faktisk den samme som sitter i småsøsknene Kangoo Z.E. og ZOE. Men effekten er økt fra 44 til 57 kilowatt, tilsvarende 76 hestekrefter. Ingen voldsom kraftpakke i en så stor bil, med andre ord. Toppfarten er da også begrenset til 100 kilometer i timen.

Trykker du inn knappen for Eco Mode får du lengre rekkevidde, men samtidig tregere akselerasjon. Og du må pent holde deg under 80 kilometer i timen.

Men toppfarten er vel egentlig ikke så interessant i dette tilfellet. Renault er helt klare på at dette er en varebil for «last mile»-leveringer i de innerste byområdene. Frakter du aviser daglig mellom Oslo og Røros, for eksempel, er altså ikke dette din neste bil.

Bilen er selvsagt utstyrt med den nye batteripakken som vi også finner i Kangoo Z.E. på 33 kilowattimer. Batteriene er utviklet i et samarbeid mellom Renault og LG Chem, og ifølge bilprodusenten stjeler de ikke noe av plassen i varerommet.

LES OGSÅ: El-Kangoo uten plugg

Seks varianter
Master Z.E. kommer i seks varianter – tre lengder og to høyder. De fire kassebilversjonene rommer mellom 8 og 13 kubikk i varerommet, og takler nyttelast på mellom 975 og 1.128 kilo. Chassisvariantene har kapasitet for inntil 22 kubikks kasse og tåler nyttelast på 1.377 kilo (L2H1) og 1.355 kilo (L3H1).

Hva bilen skal koste i Norge, om den skal selges her, vet vi foreløpig ikke. Men i Frankrike er startprisen 48.200 euro. Til sammenligning koster den rimeligste versjonen med dieselmotor, en L1H1 dCi 110, 29.880 euro. 

Varebilen bygges ved Renaults «Master-fabrikk» i Batilly, øst i Frankrike. Selve konverteringen av bilen, fra forbrenningsmotor til en batterielektrisk versjon, er det en ekstern aktør som er ansvarlig for. Det franske selskapet Power Vehicle Innovation (PVI) har spesialisert seg på å konvertere nyttekjøretøy til å driftes på strøm eller gass.

Renault forteller at dette samarbeidet var den beste måten å få fart på selskapets elektrifisering av de lette nyttekjøretøyene på. PVI skal også fortsette å bistå Renault med sin ekspertise på dette feltet i tiden fremover.

LES OGSÅ: Første hydrogenbil på grønne skilt

Ny flåtestyring
Samtidig med lanseringen av Master Z.E. varsler Renault Pro+ at de også skal rulle ut sitt nye flåtestyringssystem, Easy Connect.

Systemet inneholder blant annet – og selvsagt – overvåkning av drivstofforbruk, geografisk sporing, kjørelengder, tekniske varsler og gjenværende tid/kjørelengde til neste service.

Easy Connect skal være tilgjengelig for alle nye biler fra Renault i løpet av første halvår 2018.

   


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: