Cupra på egne bein
Seat gjør som en rekke andre produsenter – de etablerer Cupra som eget merke. Målet er å doble salget innen fem år. Seat har benyttet Cupra-betegnelsen på sine mest sportslige utgaver av Leon og Ibiza, men nå skal det etableres som eget entusiastmerke. I en overgangsperiode vil fortsatt noen Cupra-modeller ligge under Seat, men over tid vil disse få Seat-logoen erstattet med den nye Cupra-logoen. Les også: Velkommen tilbake til Norge, Seat Seat er blant de raskest voksende merkene i Europa, så timingen for å løsrive Cupra som eget merke er ideell. Motorsport-divisjonen, Seat Sport, blir også lagt under Cupra. Tegn i tiden Cupra har alliert seg med små studioer, som L.G.R., TRAKATAN og FABIKE, som skal utvikle eksklusive artikler i begrenset opplag. De skal også samarbeide med DAINESE, NINCO og andre innen racing, teknologi og innovasjon. Merkets første modell blir Cupra Ateca – en SUV på størrelse med VW Tiguan / Skoda Karoq. Praktisk og potent De lover en bil med sportslige ytelser – 0-100 på 5,4 og toppfart på 245 – men som samtidig er praktisk nok til at hele familien kan bruke den på bilferie, eller når de skal på Ikea og handle de lange pakkene. Normal, Sport, Individual, Snow, Off-road og CUPRA er modiene sjåføren kan velge blant, og som påvirker det adaptive chassiset, styringen, motor / girkasse og eksoslåten. Cupra Ateca har en sporty design som innbefatter grill i bikubemønster og en lav frontsplitter. Den har detaljer i høyglanset sort på bl.a. takrails, speilhus, vindusrammer, sideskjørt, felger og diffusere. Interiøret er holdt i mørke farger. Dørpanelene og setene er kledd i Alcantara med grå kontrastsømmer. Grå sømmer finner man igjen på rattet og girvelgeren. Racing Selv om de foreløpig ikke er offisielle modeller, har Seat også kledd opp både Ibiza og Arona i Cupra-drakt, noe vi muligens får se når vi kommer til Genève om en ukes tid. Det er ikke så lenge siden vi ble presentert for en spesialutgave av (Seat) Leon Cupra R, men nå loves ytterligere en til Genève. Leon Cupra R ST har den samme 300-hesters turbomotoren, men nå i kombinasjon med firehjulsdrift. Det var vel kanskje noen som syntes 300 hester på forhjulene ble i heftigste laget? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |