[]
[] [firmabil.no] []

Flygende bil til Genève


Jon Winding-Sørensen



Vi hadde en flygende Italdesign på Genève-utstillingen i fjor. Og i Frankfurt hadde vi fire flygende greier. På årets Genève-utstilling stiller i hvert fall ett bilfly/flybil. Fra Nederland!

Det er selvfølgelig moro med en kompakt bilutstilling som den i Genève som kan by på alt fra den villeste, futuristiske biltanken til den mest fornuftige bruksbilen du kan kjøpe i dag.

Og som også har plass til mye mellom disse ytterpunktene.

Men jeg vet fremdeles ikke om flygende biler, eller fly på landeveien, er det jeg lengter mest etter her i verden.

Eller på en bilutstilling.

Noen ideer kan være morsomme. Som den dronen Daimler hadde satt noen kroner i, og som de viste på Frankfurt-utstillingen i fjor

Men der var det også et par forslag til flybilfly som jeg ikke kunne skjønne var annet enn kompromisser hele veien, der man hadde tatt det dårligste fra det ene og satt det sammen med det dårligste fra det andre.

Men det dukker stadig opp nye prosjekter, noen sågar med seriøse penger bak – så det er vel kanskje jeg som tar feil.

Den siste er altså Pal-V, med modellnavnet Liberty, fra Nederland.

Og kanskje skal vi ikke kalle det et fly – i fly-modus ser det ut som en gammeldags autogyro – men her er åpenbart rotoren drevet av en motor.

På hjemmesiden sin forteller de at prosjektet startet i 2001, men at gjennombruddet kom da DVC (dynamic vehicle control) tilte-teknologien ble utviklet i 2005.

Dette stemmer i overraskende grad med den tiden den festlige lille Carver ble utviklet – en bil som virkelig tiltet, men i motsetning til Toyotas patetisk tiltende Twizy-kopi, hadde Carvers tilting en funksjon – holde kjøretøyet på veien når svinger virkelig svingte.

Nå skjønner jeg ikke helt hva dette har å gjøre med at det da ble virkelig mulig å realisere «en virkelig flygende bil, og ikke bare et fly meg landeveiskjøre-muligheter» – og jeg finner heller ingen av navnene bak Carver i listen over Pal-Vs utøvende medlemmer.

Men de forklarer spørsmålet mitt med at det ga dem muligheter for å bygge inn gode landeveiskjøreegenskaper på tross av det høye tyngdepunktet og den smale aerodynamiske formen som var nødvendig for et fly.

Da de hadde knekket den koden, forteller de, satte de i gang for alvor, med en gjeng bil-, motorsykkel- og flykonstruktører, og i 2012 fløy de den første prototypen.

(saken fortsetter)

Nå er altså det hele utviklet til et kjøretøy som skal i produksjon og som du både kan prøvesitte og bestille i Genève.

Spesifikasjonene forteller om en tomvekt på 664 kg og en maks take-off vekt på 910. Hva det vil si? To personer og ti kg bagasje på hver. Omtrent.

Som bil måler den 4 x 2 x 1,7 meter – håndterbart. Flygende blir målene 6,1 x 2 x 3,2 med en rotordiameter på 10,75 m. 

Motoren drives av bensin og er på 100 hk. På landeveien skal det sørge for 160 i toppfart og for at du kan hilse på 100 etter ca. 9 sekunder. En tank på 100 liter gir deg en landeveisrekkevidde på over 1300 km.

Som svevende yter motoren plutselig 200 hester og er mest økonomisk i 140 km/t, men den kan klare 180. Den opererer på 3500 meter, tar av på 180 meter og lander på 30.

Med full last brenner den 26 l/time og har en rekkevidde (med ½ time reserve) på 400 km.

Forteller spesifikasjonene.

Jeg er ikke veldig interessert, men jeg kommer i hvert fall til å bruke litt tid der for å høre hva DVC-tilten til far og sønn van den Brink og Harry Kroonen egentlig har med denne maskinen å gjøre. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: