[]
[] [firmabil.no] []

Aston Martin i strupen på Rolls


Jon Winding-Sørensen



Visst hadde vi ventet en radikal SUV fra Aston Martin i Genève. Vi fikk radikal, ja – men på en helt uventet måte.

– Ser du for deg en av disse toppgutta i Silicon Valley komme trillende til et møte i en Rolls Royce? spurte Marek Reichman retorisk.

Han er designsjef hos Aston Martin, det merket som også har eid Lagonda i mer enn 70 år nå. Men bortsett fra en konseptbil her i Genève for nøyaktig 25 år siden og et begrenset antall av superluksusbilen Taraf, har det vært lite oppmerksomhet rundt navnet.

Men for ti år siden fortalte de at nå skulle de relansere dette mer enn 110 år gamle merket, og nå ser vi hvordan.

Det kommer åpenbart ikke til å skje ubemerket.

Lagonda Vision Concept heter bilen de avduket her nå. En enorm fireseters elektrisk sedan med autonome tendenser. Kall den gjerne en über-Tesla.

Flere muligheter
Ingen sier at det er sånn som dette den kommer til å bli, men ved siden av den «ordentlige» bilen sto det to 40 prosent styling-modeller som klart forteller at det fremtidige formspråket fra Reichman og hans folk (i første rekke Sam Holgate som var ansvarlig for dette prosjektet) blir «skulptur hogd i svart opal».

Jeg mener, skal det være eksklusivt, så la det være eksklusivt.

Men mer betydningsfullt er det kanskje at den ene av disse modellene viser en to-dørs to-seters sportsbil, mens den andre har fem dører og syv seter – bare for å understreke hvor lett det er å skalere opp eller ned den nye plattformen de ser for seg.

– Med batteridrift er vi helt fri fra den gamle hesten-foran-vognen tankegangen, sa Reichman. – Vi trenger ikke tenke på hvor vi skal plassere store mekaniske komponenter i det hele tatt. Her dekker lave batterier hele gulvet i bilen, alt over er vårt.

(saken fortsetter)

Duopol
Men det ble også mye snakk om det de kaller luksus duopolet.

– Dette markedet har vært Rolls-Royce og Bentley altfor lenge. Men de går jo ikke i samme takt som store deler av dette markedet lenger. Jeg har sett i Silicon Valley at folk heller kjøper en topp-spekket Tesla. Kina er også et marked vi tror tåler et slikt moderne uttrykk, hørte vi fra folk rundt bilen.

Men det var allikevel mye snakk om gamle dager. Aston Martin holder gjerne fast på sine positive tradisjoner.

Og nevner gjerne at W.O. Bentley jobbet for dem i noen år, og det var mye snakk om designelementer fra den William Towns-designede Lagondaen fra midten av 70-tallet. Man trakk til og med inn effektiviteten til Concorde – selv om man med rette ikke brukte innvendig plass som eksempel på luksus.

Engelsk luksus
Dessuten var designerne veldig ivrige etter å snakke om engelske materialer. Det var snakk om skjortemakere i Saville Row og krystall for innvendig belysning, og keramikkfliser i dørene, og om hvilket fantastisk stoff ull er.

For å vise hvordan det verken ble for varmt, men samtidig isolerte, hadde Reichman en dress i samme kashmere-stoffet som setene var trukket i.

Aston Martin sier at den nye Lagonda-serien vil komme fra 2021 – og selvfølgelig snu hele luksus-segmentet på hodet.

Men Andy Palmer vil selvfølgelig ikke si noe om at han regner med at selskapet er på børs da. Etter rekord-resultat i fjor, er det vel egentlig ingen som behøver få det bekreftet – vi bare venter på datoen.

PS!
Det var egentlig litt ironisk at utstillingsarrangørene måtte fylle opp litt ledig plass med noen gamle biler. Og at det befant seg en gammel Bertone-spesial i det utvalget. Sibilo var bygget på en Lancia Stratos og sto her i Genève for 40 år siden. Jeg ruslet litt mellom denne og den nye Lagondaen – ta en titt på bildene og se om du ikke er enig med meg: Noen har lekt med dette designspråket før.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: