Supra – bekreftet og vist
Da er det endelig bekreftet: den nye potent-Toyotaen skal hete Supra. Femte generasjon, forresten. Et av de virkelig gode navn i bildillla-historien. Og nå skulle vi endelig få vite alt. Vi hukte nemlig tak i prosjektets sjefsingeniør, Tetsuya Tada. Han er spesielt glad i Norge fordi han er spesielt glad i driftingen til Fredric Aasbø, han er nemlig sjefingeniør for GT 86 også. Og hva fikk vi ut av ham etter all den tiden? Ingen ting – bortsett fra at han skulle nok ikke ha bokser-motor denne gangen. Og så måtte han bekrefte da, det sto jo på bilen også, at navnet blir Supra. Det har visstnok ikke vært helt bombesikkert. Og så utvikles den jo sammen med neste BMW Z4. Vi har jo sett begge bilene leke sammen i snøen på spionbilder. Og det var jo overhodet ikke noen vits i å spørre om denne bilen skulle komme med de litt ugreie initialene GRMN, for Gazoo Racing er jo for lengst offisielt branded som Toyotas AMG/M-arm. Det er derfra alt det raske vil komme, og det raskeste vet vi jo, skal hete «Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring». (Hvor i all verden tar de det fra? Nå presenteres riktig nok Supraen kun som en GR, så kanskje noen har fortalt dem at det kan virke vel pretensiøst med Nordsløyfe-tillegget. Vi får se …) Mye å leve opp til Det høres ut som benchmarking mot 911 og M3/M4, og hvis vi skal holde oss til motorutvalget til BMW, ender vi på en 40i, 3.0-liter rekke-sekser. Men det har også vært sagt at det skal vær et ganske stort sprang både i ytelse og pris mellom topp- og bunn-modell. Og at forskjellen også skal gå på forskjellig chassis-oppskrift – ikke bare drivlinje. Det kan jo godt være at både hybrid og firehjulsdrift finnes et eller annet sted i fremtiden – men med rendyrket nostalgi er det vel ikke sikkert Toyota kommer til å fikle alt for mye med en clean grunnoppskrift? (saken fortsetter) Godt grunnlag Men egentlig behøver du ikke vente så lenge. Bilen er klar i Gran Turismo Sport fra april. Det er ganske bra at folk fremdeles husker Supra-navnet. Bilen ble sist produsert i 2002. Men dette var en konstruksjon som tålte alt, så modellen er fremdeles høyst aktiv i en rekke bilsport- og trimmings-sammenheng. Den har simpelthen ikke vært død. Konseptbilen – som de kaller den – er 457 cm lang, 205 cm bred og 123 cm høy, på 247 cm. akselavstand. Jeg hadde en god titt oppi motorrommet – der var det absolutt ingenting annet enn de elektriske komponentene som hadde utstillingspresentasjonsformål. Racing-oppsett Alt man ellers kunne se, rør, ledninger, bur – så veldig competition ut, og alt inni var bart metall og karbon. Den så ut som den mente alvor der den sto uten antydning til motor. Det var et par andre Gazoo-medlemmer på plass. Kan bli en lystig familie det der. Men det som skal bli litt spennende å se er hvordan BMW og Toyota kommer til å posisjonere de to nære slektningene. Kommer BMW til å bli den myke cruiseren, eller kommer begge til å kaste seg ut på det samme markedet, eller kommer Toyotaen til å bli hemningsløst kompromissløs? En spennende eksamensoppgave på BI det der. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |