Litt ny Mazda6
Mazda viser en oppdatert utgave av sekseren i Genève. Ingen revolusjonerende drivlinjer, men stadig litt bedre. Mazda er blant de få som ikke snakker alternative drivlinjer. De hevder tvert imot at de skal klare de stadig strengere utslippskravene med sine Skyactiv bensin- og dieselmotorer som forbrenner stadig mer effektivt. Les også: Nye innovasjoner fra Mazda Vi møtte den oppgraderte sedanen i Los Angeles sist høst – nå er det stasjonsvognen som står for tur. Selv om mellomstore sedaner og stasjonsvogner er en utdøende rase i Norge hvor «alle» skal ha SUV, helst med elmotor, selges det fortsatt en del Mazda 6. I fjor ble det ifølge OFV registrert 487 nye, fordelt på 437 stasjonsvogner og 50 sedaner. Det gir Mazda 6 en 11. plass i det OFV definerer som mellomklassen, 13 biler bak Avensis som i mange år var en av bestselgerne i segmentet, sammen med Passat og Mondeo. I dag er Passat suverent på topp, men det skyldes i stor grad at den er prisgunstig som ladbar hybrid. Men over til hva som er nytt på Mazda 6. Kjennere vil umiddelbart legge merke til den foredlede fronten som har mye til felles med CX-5. Interiøret er også helt nytt med 8-tommers infotainment-skjerm, nye seter med bedre støtte rund baut, og et forbedret headup-display. For første gang tilbyr Mazda ventilerte forseter. Men det viktigste er nok oppgraderte motorer – dem fins det fem av. Dieselmotorene er 2,2-litere på henholdsvis 150 og 184 hestekrefter. Maks dreiemoment i 150-hesteren er 380 Newtonmeter i området 1800-2600 omdreininger mens storebror har 445 Nm ved 2000 o/min. To toliters bensinmotorer byr på henholdsvis 145 og 165 hestekrefter – begge med et dreiemoment på 213 Nm ved 4000 omdreininger – ingen pustehjelp her altså. Toppmodellen har en 194-hesters bensinmotor på 2,5 liter. Også her må du opp i 4000 omdreininger for å hente ut maks moment på 258 Newtonmeter. Og så er det en del nytt på sikkerhetsfronten – som at den adaptive cruise-kontrollen nå også virker i hastigheter under 30 km/t. Og den starter bilen opp igjen automatisk etter en kort stans på rødt lys så snart bilen foran setter seg i bevegelse. De adaptive LED-lyktene er mer avanserte – 20 LED-blokker i hver lyskaster fordeler lyset optimalt i forhold til omgivelsene, og fjernlyset rekker 80 meter lengre. De oppgraderte modellene er på plass i markedet til høsten. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |