[]
[] [firmabil.no] []

Hipp hurra for V8


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Scania



Finn frem bløtkaka: 10. mars er den internasjonale V8-dagen.

Det finnes vel ikke den ting eller sak som ikke har sin egen «internasjonale dag». Men akkurat 10. mars synes vi det er verdt å feire.

Hvert år, to dager etter den internasjonale kvinnedagen, er det nemlig «Den internasjonale V8-dagen».

Bakgrunnen er at det var nettopp 10. mars i 1932 at den første masseproduserte, støpeteknisk sensasjonelle, V8-motoren fra Ford rullet av samlebåndet. Siden har motorkonstruksjonen med den unike karakteristikken fått hjertet til å banke ekstra hos mange bilentusiaster.

Fortsatt – i 2018 hvor elbiler og «downsizing» står i fokus – har åtte sylindre i V-form en helt spesiell appell hos motorentusiastene.

Du finner V8-motorer i alt fra herskapelige Rolls-Royce til arbeidsjern som Scania, så vel som i båter, busser og til og med motorsykler.

Utvalget av nye kjøretøyer med V8-er blir imidlertid stadig dårligere, og blant lastebilmerkene som opererer her i Norge er Scania nå alene om å tilby åtter.

Svenskenes V8-historie strekker seg tilbake til 1916, da Vabis kom med sin 15,7 liter som veide voksne 1.300 kilo. Den ble bygget for bruk i motorvogner til jernbanen.

Scanias første V8 lastebilmotor «DS 14 V8» ble lansert på Frankfurt-messen i 1969, og fikk med sine 350 hestekrefter raskt en trofast tilhengerskare. 

I dag er Scanias merkevare nærmest uløselig knyttet til V8-symbolet, helt på høyden med noen av de amerikanske personbilprodusentene. Antall Scania-sjåfører som har prydet kroppen med et V8-symbol i form av en tatovering på arm eller legg, er ikke få.

Derfor er det ikke underlig at 10. mars er for en høytidsdag å regne i Södertälje.

– Vi feirer V8-motoren for sin unike appell – hvor følelser møter logikk. Denne motorkonstruksjonen er den perfekte miks av imponerende harde og myke egenskaper – med sin distinkte lyd og fremragende ytelse. Dette er virkelig «one of its kind» i motorenes verden, sier Roger Olsson, som er Scanias sjefsingeniør for V8-motorer.

Gratulerer med dagen!

PS. Fords V8 var riktig nok den første masseproduserte, men æren for «verdens første V8» er det etter hva vi vet Antoinette-motoren til Léon Levavasseur som fortjener. Åtteren med bensininnsprøytning ble startet opp i 1902, og skal ha blitt brukt både i racerbåter og i fly.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: