[]
[] [firmabil.no] []

Banker Tesla Nissan?


Øivind Skar
Tekst og foto



I forrige uke skrev vi at Tesla giret voldsomt opp for å bli største bilmerke i mars. Nå ser kampen ut til å være over med Nissan Leaf på toppen av pallen.

Tenk deg tilbake til våren 2013 og du blir bedt om å spå bilsalget fem år fram i tid. Nissan Leaf hadde etter bare ett år tatt Norge med storm og mange trodde på elbilen, men volumene var fortsatt små.

Kun få hadde særlig kunnskap om Tesla og personbilen deres var fortsatt flere måneder unna norske veier.

Hvem kunne tro …
Du hadde aldri gjettet at i mars 2018 skulle kampen om å bli det mest fortrukne bilmerket komme til å stå mellom to elbilprodusenter, den ene japansk med produksjon i England og den andre med tilhold rett sør for San Francisco på den amerikanske vestkysten.

Nissans sjokkleveringer av ny Leaf ble kjent første dag i påskeuka: 1672 biler så langt i måneden og solid tetplass. Beste Leaf-måned fram til mars var februar med 781 biler, altså mer enn dobling noen uker senere.

Leaf-kunder i kø
Ved Leaf-lanseringen i februar opplyste Nissan at de hadde drøyt 6000 signerte kontrakter og at de regnet med levere mange biler allerede før sommerferien. Knapt noen hadde trodd en bilprodusent ville være i stand til å utlevere så mange biler av en ny modell så raskt etter lansering.

Men heller ikke hos Tesla sløses tiden bort. Bare de to første dagene denne uka har Tesla registrert opp 311 av Modell S og Model X. Så vil bare tiden vise hvor mange biler de har på lager for utlevering fram mot månedsslutt.

Fire av ti nye bilregistreringer i forrige uke handlet om elbiler, og i hovedsak om Nissan og Tesla. Aldri har elbilandelen vært så høy som i mars (35,9 prosent), og den kan komme til å passere 40 prosent innen månedens utløp.

Når dette skrives er det nyregistrert i mars flere rene elbiler enn bensin- og dieselbiler til sammen.

En firedel til Norge
Det betyr videre at hele 58,1 prosent av de nye personbilene fram til påskeuka enten er elektriske, ladehybrider eller hybrider. Dieselandelen har i mars krøpet ned til 16,4 prosent.

Nissans og Teslas tall vekker oppsikt verden over.

Tall bearbeidet av analyseselskapet JATO viser at i februar ble det registrert 9800 batterielektriske biler i de 27 landene i EU/EFTA som omfattes av JATO-tallene. 2198 av dem havnet i Norge. I tillegg kommer én dags registrerte og deretter bruktimporterte Kia Soul fra Tyskland. Det betyr at i praksis svelger Norge nå unna en firedel av alle elbiler som selges i EU/EFTA.

I mars kan tallet komme til å passere 40 prosent takket være Nissan og Tesla.

Beste Tesla-måneder

Måned

Antall

Mars 2018*

1260

Desember

2455

September 2017

2003

Mars 2014

1439

Mars 2015

1140

November 2017

996

Juni 2017

851

September 2015

848

* Per 27. mars.

Beste Nissan Leaf-måneder

Måned

Antall

Mars 2018*

1672

Februar 2018

781

Oktober 2013

716

Mars 2016

676

Januar 2014

650

April 2016

541

Mars 2015

526

November 2013

512

* Per 25. mars.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: