[]
[] [firmabil.no] []

Ny runde for Formula E


Jon Winding-Sørensen
Tekst og foto



Nå har Formel E, generasjon to, fått sin offisielle velsignelse av det internasjonale bilsportforbundet. Det skjedde på utstillingen i Genève hvor vi også så andre elektriske konkurransebiler.

Det var mye el-sport på Genève-utstillingen i år. 

Seat overrasket med en helelektrisk Cupra konkurransebil, og Jaguar viste en competition-utgave av sin nye I-PACE som skal kjøre i forbindelse med alle høstens Formel E runder.

Jaguar hadde også vist frem sin FE av forrige generasjon. Montert høyt oppe så man tydelig kunne se hele den flate buken. 

Jeg skjønte ikke poenget, sa jeg til de som hadde ansvaret. Det er jo så masse spektakulære krasj i disse løpene at undersiden til disse bilene kan da umulig være en hemmelighet for noen lenger.

Mange deltar
Jeg hadde forresten en lang prat med unge Daniel Abt. Trimmingsfirmaet ABT, som tradisjonelt har jobbet med Audi har kjørt sine to Formula E biler siden tidenes morgen. Det var de som vant det første FE-løpet overhodet – i Beijing i 2014, men da med Lucas di Grassi bak rattet.

Han og Daniel har vært stallkamerater hele tiden, men det har vært mer opp og ned med sønnen i huset. Inntil han noen dager før Genève åpnet vant i Mexico. Hoppende glad, glad for at Audi kommer tettere og tettere inn i teamet, og glad for at det ser ut som om de to skal fortsette å kjøre sammen i neste sesong også.

Og neste sesong betyr ut på høsten en gang i denne sporten. Årets sesong har sitt siste løp i New York i midten av juli.

Generasjon 2
Og da kommer altså generasjon to av disse kjappe, men ikke særlig utholdende, racerbilene.

Det sto en på standen til Nissan som var veldig nær den nye oppskriften. Der ble Bernie Ecclestone stående lenge og nikke fornøyd. Han er liksom ikke i tvil om at elektrisk, og korte heat, og gjerne litt drama, er fremtiden for enseter-sporten.

Dagen etter var det FIA-sjef Jean Todt som vandret rundt, like fornøyd, men hans glede kulminerte med at han kunne vise frem den nye bilen på FIAs egen stand.

Hele designkonseptet er formulert av FIA som har trukket inn en rekke av sportens ledende konstruktører. Den viktigste endringen er at man har doblet bilenes rekkevidde, slik at det ikke lenger skal være nødvendig med bilbytte halvveis i løpet. 

Økt ytelse
Man har økt ytelsen fra 200 kW til 250 - det betyr at vi nå kommer til 100 på 2,8 sekunder og den potensielle toppfarten blir 280 km/t. Vi snakker tross alt inne på trange bygater her, ikke på enorme baner man må bruke kikkert på. Det høres med andre ut som om dramaet øker.

Og Michelin har introdusert et nytt og lettere dekk, men det er et uni-vær dekk uansett om det snør eller steker er det dette dekket som skal brukes.

Utenpå legger vi først og fremst merke til at også disse bilene er utstyr med den såkalte «halo» rammen foran og rundt hodet til føreren slik at konsekvensene av flygende dekk blir mindre fatal.

Dessuten har de jo skjermer og kantete linjer som gjør at kidsa i mye større grad kan trekke forbindelsene mellom disse bilene og de de kjører på Gran Turismo på skjermen.

Blant de teamene som overvar det hele lot det til å være stor enighet om at dette var en riktig vei å gå. Og fremdeles er det såpass mye frihet i oppsettet at man kan ha fordeler av å være litt smart.

Årets sesong startet i Hong Kong i desember. Kalenderen for den neste er ikke klar ennå, men jeg jeg håper neste starter tidligere og nærmere. For dette tror jeg kan bli stas. Ikke minst på grunn av alle de store bilprodusentene som nå plutselig har bestemt seg for å ta dette på alvor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: