Nyeste tilskudd til I.D.-familien
Nå har Volkswagen gitt oss noen flere bilder av Pikes Peak-utfordreren de er i ferd med å bygge. Og navnet? Ingen stor overraskelse der nei. Vi fortalte om denne satsingen da den først ble kjent i fjor høst. Etter at de trakk seg fra Rally-VM for et par år siden har Volkswagen hatt hovedfokus på kunderacing, i tillegg til innsatsen de gjør sammen med Petter Solbergs team på rallycross-fronten. De ansatte Sven Smeets som ny sjef like før WRC-stoppen, og nå får han endelig noe mer å sette fingrene i. I.D. R Pikes Peak heter prosjektet som vi skal se i aksjon den 24. juni under det årlige bakkeløpet på Pikes Peak. Der har Volkswagen et klart mål om å vinne elbilklassen, og ikke minst mose rekorden på 8 minutter og 57,118 sekunder som innehas av et lite firma fra Latvia med newzealenderen Rhys Millen bak rattet. Nå får vi ikke så vite så mye om bilen foreløpig, annet enn at den er firehjulsdrevet og utviklet i tett samarbeid mellom Volkswagen R og Volkswagen Motorsport. – Deltagelse i verdens mest prestisjetunge bakkeløp har ikke bare en symbolverdi – det blir også en verdifull test for den generelle utviklingen av elektriske biler, sier Dr. Franck Welsch, styremedlem med ansvar for utvikling. – I.D. R Pikes Peaks representerer en unik mulighet for oss til å demonstrere mulighetene som ligger i elektromobilitet innen motorsport, sier VW Motorsport-sjef Sven Smeets. – Hele teamet bak vår fører Romain Dumas er skikkelig motivert for å sette ny rekord for elbiler opp bakken, legger han til. Dumas (40) er en meget rutinert og merittert fører som blant annet har vunnet 24-timersløpene både på Le Mans og Nürburgring i tillegg til VM og den amerikanske Le Mans-serien. Bakkeløpet i Pikes Peak er også kjent som «The Race to the Clouds» og har vært avholdt siden 1916 ved Colorado Springs i Rocky Mountains. Den 19,99 kilometer lange bakken sterter ved en høyde på 2862 meter og har målgang ved 4302 meter. Sist Volkswagen stilte til start i løpet var i 1987, da med en spesialkonstruert Golf med to motorer konstruert av Kurt Bergmann og med Jochi Kleint bak rattet. Vi får håpe det går bedre i år enn den gangen – da måtte de nemlig bryte. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |