[]
[] [firmabil.no] []

X-klasse i glass og ramme


Jon Winding-Sørensen



På nettet ble 770.000 kunstnere bedt om å gjøre noe på X-Klassen til Mercedes-Benz. Med imponerende resultater.

Der ute i Cyberspace et sted er det et kunstnerkollektiv som kaller seg Talenthouse.

Riktignok har de kontorer med levende mennesker også, både i London, Berlin og Los Angeles. Men hele opplegget er en community på nettet der kreative multi-media folk (sikkert bots også for alt jeg vet) samles og får tildelt oppgaver. 

Oppgavene kan løses med video, levende kunst, 3D, infografikk, musikk, mote, foto, god gammeldags tegning eller maling og alt man ellers måtte finne på for å skape ut uttrykk.

For så er poenget at merkevarer som gjerne vil ha litt oppmerksomhet av annen type enn det som kommer rett fra byrået, går dit og blir enige om et samarbeid.

Mercedes-Benz er en av dem som banket på og kom med et forslag. Dermed la Talenthouse ut oppgaven til alle sine interesserte kontakter og resultatene strømmet på.

Nå var ikke oppgaven vanskeligere enn å skape et visuelt kunstverk basert på produsentens første stor-serie pickup.

Og her ser vi da X-klassen presentert med neon-farget regnskog, i noir animasjon, over klipper eller i futuristiske byer, i snø og på strand og under fossefall, fantastiske resultater som kom fra alle kanter på hele kloden.

PRØVEKJØRING AV X-KLASSE: Sent, men godt

Tilsammen 498 forslag kom inn, og juryen som Mercedes hadde satt ned valgte ut 11 av disse kunstverkene.

Og dermed, forteller Talenthouse, er de oppe i 1,7 millioner kunstverk fra 770.000 kreative personer som har jobbet sammen med 120 merkevare-navn så langt. 3.500 av deltakerne har til nå fått belønning i form av honorar, premie eller spesiell oppmerksomhet rundt navnet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: