[]
[] [firmabil.no] []

- Vi vil følge med i utviklingen og bli sterkere faglig sett


Lars Thorvaldsen
tekst og foto



Prøvekjøring av nye lastebiler og dypdykk i temaene dekk og lys sto på menyen da veivesenets utekontrollører var samlet til fagdag på Vålerbanen.

Totalt 70 kontrollører fra utekontrollseksjonen for Statens Vegvesen region Øst var på plass for faglig påfyll på Vålerbanen i forrige uke.

Seksjonssamlingen gikk over to dager.

Nye lysregler
På agendaen sto informasjon om lys og de nye lysreglene som er på høring.

Forslaget innebærer at den gjeldende begrensningen om maksimalt fire fjernlys på bil, og begrensningene i lysstyrke, fjernes. Dette vil åpne for å kunne installere sterkere og bedre lys, og bruk av ny lysteknologi.

I tillegg fikk kontrollørene en innføring i hvordan et dekk er bygd opp, og spesielle ting de bør se etter under kontroll.

– Her har vi samlet alle utekontrollører og foretakskontrollører på en plass, forteller fagleder ved utekontroll Hedmark, Geir Thomas Finstad til YrkesBil.no.

– Først har vi hatt en dag med innlegg fra Vegdirektoratet og politijurister. Og i dag er vi samlet på Vålerbanen hvor vi skal prøvekjøre forskjellige lastebiler, fortsetter han.

De fem store
Scania, Mercedes-Benz (Bertel O. Steen), Volvo, DAF og MAN stilte alle opp med nye lastebiler, på forespørsel fra kontrolletaten.

– De er her for å gi informasjon om de ulike kjøretøyene. I tillegg har vi lagt inn litt prøvekjøring, sier faglederen.

Dekkimportører og forhandlere var også på plass for å gi vegvesenet en innføring i nyutviklingen på dekk.

– Dette har vi gjort for at vi skal få innblikk i det nye som skjer i bransjen. Kontrollørene har vært veldig fornøyd med å få prøve de nye kjøretøyene, og få ny og nyttig informasjon som hjelper dem i en kontrollsituasjon. Vi ønsker også å følge med i utviklingen og bli sterkere faglig sett, forteller faglederen.

En jevnlig greie
Seksjonssamlinger har vegvesenet med jevne mellomrom, men nytt i år er innføringen i dekk og prøvekjøringen av de nye kjøretøyene.

– Prøvekjøringen var grei å få med seg siden vi er nødt til å kjøre bilen ut og inn av kontrollhallen. I tillegg får vi en forståelse av førermiljøet sjåføren er i, påpeker Finstad.

Daglig leder hos Norsk Dekkretur, Jon-Erik Ludvigsen, og "dekkguru" Frank Larsen ga en innføring i dekkets oppbygning og de ulike merkingene som finnes.

– Alt var lagt til rette for en god faglig utvikling her på Vålerbanen, og dette letter kontrollsituasjonen for oss og de vi kontrollerer når vi holder oss oppdatert, avslutter han.

**Du kan lese mer om dypdykkene innen dekk og lys i kommende utgaver av YrkesBil. Ikke abonnent? Bli det her!**


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: