Dårlige DAB-erfaringer
NLF har spurt medlemsbedriftene om deres oppfatning av DAB-tilbudet fra et sikkerhetsperspektiv. Resultatene er nedslående. Overgangen fra FM til DAB-radio har vært omdiskutert helt siden myndighetene fattet beslutningen. For mange er ikke radioen bare underholdning, det er også en kanal for viktig informasjon i arbeidet - blant annet for yrkessjåfører. Da er det avgjørende med god dekning. Nå har vi fått prøvd DAB i en periode, og derfor har NLF undersøkt blant sine medlemmer hvordan det nye radionettet fungerer. – Vi var klar over at mange yrkessjåfører opplever DAB-dekningen som mangelfull. Men at så mange også har opplevd trafikkfarlige situasjoner som de mener kan tilskrives DAB var vi ikke forberedt på, forteller administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Han sikter til funnene fra en landsomfattende undersøkelse blant NLFs medlemsbedrifter som ble gjennomført denne måneden med over 500 respondenter. Flertallet av disse har ettermonterte DAB-løsninger, mens et mindretall har fabrikkmonterte mottakere i sine kjøretøy. «De aller fleste, hele 81,7 prosent, opplever radiodekningen som dårligere nå enn da FM-nettet fortsatt var i bruk. Nærmere halvparten (46,7 prosent) opplever også tekniske problemer med utstyret», skriver organisasjonen i en pressemelding. Gjelder hele landet Disse fordeler seg jevnt utover landet, men én tilbakemelding går igjen: Dekningsgraden i tunneler oppleves generelt som svært dårlig. Og dette er et problem for trafikksikkerheten. – Yrkessjåfører er helt avhengige av å få varsel om ulykker, føre og trafikale problemer, ikke bare for å ferdes så sikkert som mulig på vegene, men også for å legge opp arbeidsdagen på en god måte, sier NLF-direktøren, og legger til: – Dette er spesielt viktig i tunneler, hvor selv små ulykker og trafikkproblemer kan få store konsekvenser. Da er det viktig at informasjonen kommer frem til alle så fort som mulig. Dette er ikke tilfelle i dag. Urovekkende erfaringer Eksemplene varierer fra distraksjon på grunn av signal som faller ut, til helt konkrete hendelser som kunne ha gått skikkelig galt. Her er noen eksempler hentet fra brukere av både fabrikkmonterte og ettermonterte løsninger: «Trafikkulykke ved Rv3, hvor melding om ulykken faktisk ble sendt ut via TA - men pga manglende dekning så jeg det ikke før jeg plutselig var rett opp i ulykken.» «Stenging av E16 ifbm ulykke. Den kom brått på, de som kom fra vest hadde fått det med som trafikkmelding. Vi andre hadde ikke dekning.» «Fikk ikke inn veimeldinger som jeg pleide og kom rundt en sving... Der sto alt stille pga ulykke som jeg ikke hadde fått inn på DAB, men som jeg før fikk inn på FM.» Fabrikkmontert ikke nødvendigvis best Andelen som mener DAB-dekningen ikke er tilfredsstillende i det hele tatt er faktisk høyere blant eiere av fabrikkmonterte løsninger, med 44,0 prosent mot 32,4 prosent blant de med ettermonterte løsninger. Det samme gjelder andelen som har opplevd sikkerhetsrisikoer på grunn av manglende DAB-dekning; her svarer hele 24,7% av respondenter med fabrikkmontert DAB-mottaker bekreftende, mot 14,7% blant respondenter med ettermonterte løsninger. Men eierne av ettermonterte DAB-mottakere melder oftere om tekniske problemer; 55,1% mot 31,2% hos eiere av fabrikkmonterte DAB-mottakere. Når ikke ut til utenlandske kjøretøy – Utenlandske lastebiler har to til tre ganger høyere ulykkesrisiko enn norske. Mye av dette handler om manglende kompetanse om kjøring under vanskelige forhold. Da FM-nettet fortsatt var aktivt kunne varsel om vær, føre og trafikk også nå ut til denne sjåførgruppen, og de kunne velge å avstå fra å kjøre over en værutsatt fjellovergang. Nå har de mistet dette hjelpemiddelet, avslutter Mo. ------------------------- Dette er funnene:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |