Nye førerassistenter fra Volvo
Elektroniske «hjelpende hender» skal bidra til å unngå skrens og at du havner utenfor veien. Volvo Dynamic Steering (VDS) ble lansert første gang i 2013, i FH-serien. Plutselig forsvant (nesten) ristingen i rattet ved kjøring på ujevnt underlag, og rattet retter seg opp av seg selv (deilig for slitne sjåførskuldre). Dessuten skal retningsstabiliteten være bedre. Nå utvides systemet med et par nye funksjoner: VDS med retningsstabilitet og VDS med kjørefeltvarsler. Stabiliserer kjøretøyet «Se for deg at du kjører på en våt og glatt vei, og at du plutselig oppdager at bilen er i ferd med å miste veigrepet bak. Før dette utvikler seg til en skrens, styrer du forsiktig i motsatt retning til faren er over. Det er akkurat slik VDS med retningsstabilitet fungerer. Den store forskjellen er at systemet kan oppdage faren og bidra til å stabilisere kjøretøyet før du i det hele tatt har lagt merke til at noe er i ferd med å skje.» Systemet jobber sammen med lastebilens elektroniske stabiliseringsprogram (ESP). Sensorer i rammen overvåker lastebilens rotasjonshastighet kontinuerlig, og ved det minste tegn til skrens aktiveres systemet og hjelper sjåføren ved å styre rattet forsiktig i motsatt retning slik at kjøretøyet stabiliseres. Hjelpende hånd Denne funksjonen jobber sammen med lastebilens kjørefeltassistent i hastigheter over 55 km/t. Systemet følger med på kjøretøyets posisjon ved hjelp av kameraer. Når det oppdager at lastebilen risikerer å kjøre ut av filen den ligger i, aktiveres styringen, og sjåføren får hjelp til å komme tilbake på rett spor. Ved behov for ytterligere assistanse blir sjåføren varslet via en lett vibrering i rattet i stedet for en varsellyd. I tillegg til de to nevnte funksjonene blir det nå mulig å justere rattmotstanden individuelt i lastebiler som er utstyrt med VDS. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |