Mercedes må tilbakekalle 774.000 biler i Europa
Tyske myndigheter mistenker utslippsjuks. Varebilen Vito er blant de berørte modellene. Snart tre år etter skandalen der Volkswagen-gruppen ble tatt med buksene nede for å ha jukset med utslippsverdiene på dieselmotorer i millioner av sine biler, er det nå Daimler som er under mistanke for fusk. Myndighetene mistenker bilprodusenten for å ha benyttet uautorisert programvare, en såkalt «defeat device» som kan brukes til å manipulere utslippsverdiene fra dieselmotorer, i flere Mercedes-Benz-modeller. Nå har det tyske transportministeriet besluttet at Mercedes-Benz må tilbakekalle opptil 774.000 biler i hele Europa – 238.000 av dem i Tyskland alene. Bestrider anklagene Ifølge tyske transportmyndigheter, Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), er det programmeringen av to funksjoner i bilenes motorstyring som ikke oppfyller kravene i gjeldende forskrifter. Daimler, på sin side, bestrider at bilene inneholder ulovlig programvare, og sier i en pressemelding at de om nødvendig er villige til å bringe saken inn for retten. «Funksjonene KBA viser til inngår i et komplekst utslippskontrollsystem som skal sikre robust avgassrengjøring under varierende kjøreforhold, og over kjøretøyets levetid. Denne spesifikke programmeringen av motorstyringen er ikke nødvendig for å passere den relevante NEDC-testsyklusen», skriver Daimler, som understreker at de under alle omstendigheter vil fortsette å samarbeide med myndighetene. Konsernet opplyser at så snart de får klarsignal fra KBA, vil de utføre en programvareoppdatering for de relevante funksjonene. Videre fortelles det at Vito allerede er inkludert i en pågående servicekampanje med programvareoppdatering for over tre millioner biler fra Mercedes-Benz som skal forbedre utslippsverdiene. Dette skal utføres uten kostnader for bileierne. YrkesBil.no har vært i kontakt med Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen med spørsmål om biler i Norge er berørt. Importøren henviser da til pressemeldingen fra Daimler, hvor det ikke står noe informasjon om dette. Sterkt press Ministeren uttalte da han overtok jobben i mars i år at han «slettes ikke kommer til å være kompis med toppsjefene i bilindustrien» (noe forgjengeren, Alexander Dobrindt, ble anklaget for) og la til at han kom til å «følge produsentene med argusøyne» og «ta noen veldig, veldig alvorlige samtaler med dem om utslipp fra dieselmotorer». Men, bare så det er sagt, Scheuer er ingen uttalt motstander av dieselmotoren i seg selv, og har sagt at han ikke ønsker noe «dieselforbud» slik enkelte tyske byer er i ferd med å innføre. «Forbud og tvang er ikke min måte å drive politikk på», har transportministeren uttalt, og understreket at han heller vil jobbe for å få bilprodusentene til å spille på lag for å få ned utslippene - uten juks. Så gjenstår det bare å se om han blir fornøyd med svarene han får fra Daimler i denne omgang. Siste ord er nok ikke sagt i saken. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |