Eldes med verdighetBRUKTBIL: Få biler kan vise til samme salgskurve som utgåtte Volvo XC60. Hvilke andre biler selger best i sine siste år? Ja, det er faktisk sant. Den nylig utgåtte generasjonen av Volvo XC60 solgte faktisk bedre enn noen gang i de siste årene før den gikk ut av produksjon. Ikke bare er det spesielt i seg selv, men det at en bil i denne klassen klarte å være konkurransedyktig i hele ni år, er nesten verdt en applaus. XC60 begynte sitt liv som en konseptbil på Detroit-utstillingen tidlig i 2007, og det drøyde ikke lenger enn rundt halvannet år før den produksjonsklare bilen sto i norske butikker. Under skallet finner vi Volvos P3-plattform – som egentlig er en Ford-plattform brukt i mange biler. XC60 har derfor en del til felles med både Ford Mondeo og Land Rover Freelander II. Både Volvo og Land Rover var jo som kjent eid av Ford på denne tiden. Det betyr nok veldig lite for de som sitter bak rattet på bilen, for der er alt veldig «Volvosk». Her kan du forvente skikkelige stoler i god Volvo-ånd og materialkvalitet som står seg fint sammenlignet med andre premiumbiler: Mercedes GLK, BMW X3 og Audi Q5. Noen syns kanskje knappeveldet i dashbordet er litt voldsomt, men tro meg: Man venner seg fort til det. Jo flere knapper, jo mer utstyr. Opp gjennom årene kunne XC60 utstyres med praktiske sikkerhetsfunksjoner som blindsonevarsling, ryggesensorer og -kamera, og autobrems. Og XC60 landet naturligvis toppscore i alle kollisjonstester den deltok i – enten det var europeiske NCAP eller hos amerikanske NHTSA og IIHS. Diesel herjer Nei, her er det naturligvis diesel som gjelder. Fra D3 (helt nede i 136 hestekrefter) til D5 (maksimalt 220 hk), og aller helst med automat. De fleste dieselmotorene i XC60 er av den femsylindrede varianten. Det gir en litt finere gange enn firerne så å si alle konkurrentene opererte med på denne tiden. Ikke glem at stort sett alle XC60 er utstyrt med AWD. Noen innstegsmodeller kunne fås med manuell og forhjulstrekk, men de er det ikke mange som søker etter på bruktmarkedet. XC60 fikk en kraftig facelift i 2013, enklest oppdaget ved at de tidligere delte frontlyktene ble smeltet sammen til én lykt. Litt kvalitetslugging I Storbritannia meldes det om flere problemer med den automatiske girkassa, som kan gi kraftige rykk når den settes i D og etter hvert låse seg helt på grunn av en løs bevegelig mekanisme i selve girkassa. Dette gjelder 6-trinnskassa som ble brukt gjennom mesteparten av XC60s levetid. Kjenn derfor etter at girkassa girer mykt når du står i ro med foten på bremsepedalen, og skifter fra P til D. I britiske AutoExpress’ fornøydhetsundersøkelse havnet XC60 på en godkjent 33. plass. Setekomfort og praktiske egenskaper ga toppscore, driftskostnader og kjøreegenskaper tilsvarende dårlig. Det har vært rapporter om problemer med det elektroniske håndbrekket. En av grunnene til at dette ikke vil løse seg ut, kan faktisk være en trøblete dørsensor. Bilen tror at døren er åpen, og vil derfor ikke løsne brekket … -- Dette skrev vi: BilNorge 21.08.2009: Bil 2/3-2010: -- Fakta Motor Effekt Drivlinje Forbruk Fart Dimensjoner (L/B/H) Bagasjeromsvolum -- Bulletpoints: (motor) (interiør) (hjul) (bagasjerom) Først publisert i Bil 10-2017 / O. E. S. Lystad Artikkel fra www.firmabil.no URL: |