BMW 5-serie (E60/61)
BRUKTBIL: BMW 5-serie sjokkerte da den ble lansert. I dag kan den være mye bil for pengene, bare du ser nøye etter før kjøp. Først publisert i Bil 5-2018 Historikk Bilen erstattet E39-generasjonen, og ble etterfulgt av F10 i 2009. I tillegg til den polariserende designen, ble E60 kjent for å popularisere iDrive-systemet, lansert et par år tidligere i 7-serien – multimedieanlegget som baserte seg på et styrehjul plassert i midtkonsollen. Også dette var utskjelt i begynnelsen, men med tiden ble systemet oppgradert kraftig, ikke minst gjaldt det grensesnittet. iDrive er i bruk i samtlige BMW-modeller på markedet i dag. E60/61 fikk en facelift i 2007. Kvalitet Resultater fra svenske Bilprovningen viser også at 5-serie jevnt over har flere feil enn snittet ved EU-kontroll, og spesielt gjelder det dieselmotoriserte utgaver. Generelt tips: Sjekk at bilen har fått jevnlige servicer, at motoren går fint (ingen rasling og ren eksos er to gode indikatorer) og at girkassen girer mykt. Husk: Prøvekjør alltid før kjøp. Med dagens prisnivå på E60/61 kan det være like greit å se etter en modell med rekkesekser. Drivlinjer/karosseri Motorene strekker seg fra 520d/520i – naturlig nok vanligst i Norge – til 550i for bensin (V8) og 535d for diesel (R6). 520i gikk fra å være rekkesekser med 170 hk, til en rekkefirer med 170 hk i 2007. 520d har hele tiden vært rekkefirer. Automatgirkasse er desidert vanligst, med 90 prosent av bruktmarkedet, mens miksen sedan/stasjonsvogn fordeler seg 43/57 prosent. Villest av de alle, er M5. Den har V10-motor med 507 hestekrefter, og var tilgjengelig også som stasjonsvogn. Europeiske biler var kun å få med automat, men i USA var den faktisk tilgjengelig med manuell girkasse! +/- + Et stort utvalg i drivlinjer, mange rekkeseksere - N47-motorene har problemer med registerkjedet Tilbakeblikk - 520d-motoren gir vesentlig raskere respons i "sport"-modus, som du legger inn ved å vippe gearspaken til venstre. - Du sitter upåklagelig i setet, men sittekomforten ville vært enda bedre hvis rattet kunne trekkes litt nærmere sjåføren. Sikkerhet **** (4 gule stjerner, 1 blank stjerne) E60 scoret fire stjerner i EuroNCAP-testen i 2004. Dette fikk den når organisasjonen testet bilen på nytt etter at BMW utbedret rattstammen, airbagene, programvare og noen smådetaljer. Karosseriet viser seg å være sterkt, med lite deformasjon av dørene i frontkollisjon. Litt trekk for kraftig smell i brysthøyde for fører, og ikke minst for fotgjengersikkerheten som får blankt stryk. Konkurrentene Mercedes E-klasse + Romslig og komfortabel Audi A6 +Quattro, stort utvalg Jaguar XF + Lekker, kjøreglad Tekst: Odd Erik Skavold Lystad Artikkel fra www.firmabil.no URL: |