[]
[] [firmabil.no] []

BMW 5-serie (E60/61)


Redaksjonen



BRUKTBIL: BMW 5-serie sjokkerte da den ble lansert. I dag kan den være mye bil for pengene, bare du ser nøye etter før kjøp.

Først publisert i Bil 5-2018

Historikk
BMW 5-serien ble i 2003 lansert i helt ny utgave, med kodenavn E60/61 (sedan/stasjonsvogn). Bilen var designet av amerikanske Chris Bangle, og fikk umiddelbart mye kritikk for «flamesurfacing»-designspråket. I dag vil derimot mange si at det har holdt seg veldig godt.

Bilen erstattet E39-generasjonen, og ble etterfulgt av F10 i 2009.

I tillegg til den polariserende designen, ble E60 kjent for å popularisere iDrive-systemet, lansert et par år tidligere i 7-serien – multimedieanlegget som baserte seg på et styrehjul plassert i midtkonsollen. Også dette var utskjelt i begynnelsen, men med tiden ble systemet oppgradert kraftig, ikke minst gjaldt det grensesnittet. iDrive er i bruk i samtlige BMW-modeller på markedet i dag.

E60/61 fikk en facelift i 2007.

Kvalitet
Kanskje den mest kjente problematikken med E60/61 er overgangen fra M47 til N47 dieselmotorer. Sistnevnte har i mange år slitt voldsomt med registerkjedeproblematikk, og det har vært flere tilbakekallinger relatert til denne motoren.

Resultater fra svenske Bilprovningen viser også at 5-serie jevnt over har flere feil enn snittet ved EU-kontroll, og spesielt gjelder det dieselmotoriserte utgaver.

Generelt tips: Sjekk at bilen har fått jevnlige servicer, at motoren går fint (ingen rasling og ren eksos er to gode indikatorer) og at girkassen girer mykt. Husk: Prøvekjør alltid før kjøp.

Med dagens prisnivå på E60/61 kan det være like greit å se etter en modell med rekkesekser.

Drivlinjer/karosseri
Som BMW-er ellers, var også E60 tilgjengelig med en rekke kombinasjoner på drivlinjer. Bakhjulsdrift var standard, og dette var før 4x4-revolusjonen i Norge, så de langt fleste på bruktmarkedet er bakhjulsdrevne. De fire på Finn.no med «forhjulsdrift» er det bare å glemme …

Motorene strekker seg fra 520d/520i – naturlig nok vanligst i Norge – til 550i for bensin (V8) og 535d for diesel (R6). 520i gikk fra å være rekkesekser med 170 hk, til en rekkefirer med 170 hk i 2007. 520d har hele tiden vært rekkefirer.

Automatgirkasse er desidert vanligst, med 90 prosent av bruktmarkedet, mens miksen sedan/stasjonsvogn fordeler seg 43/57 prosent.

Villest av de alle, er M5. Den har V10-motor med 507 hestekrefter, og var tilgjengelig også som stasjonsvogn. Europeiske biler var kun å få med automat, men i USA var den faktisk tilgjengelig med manuell girkasse!

+/-

+ Et stort utvalg i drivlinjer, mange rekkeseksere
+ Bragte BMW inn i den teknologiske tidsalder
+ God bruktbilutvalg
+ Holder seg designmessig godt

- N47-motorene har problemer med registerkjedet
- Bilprovningen viser over snittet mange feil ved PKK
- Mye elektronikk kan gi mye hodebry
- Tidlig iDrive langt mindre intuitiv enn dagens

Tilbakeblikk

- 520d-motoren gir vesentlig raskere respons i "sport"-modus, som du legger inn ved å vippe gearspaken til venstre.

- Du sitter upåklagelig i setet, men sittekomforten ville vært enda bedre hvis rattet kunne trekkes litt nærmere sjåføren.

Sikkerhet

**** (4 gule stjerner, 1 blank stjerne)

E60 scoret fire stjerner i EuroNCAP-testen i 2004. Dette fikk den når organisasjonen testet bilen på nytt etter at BMW utbedret rattstammen, airbagene, programvare og noen smådetaljer. Karosseriet viser seg å være sterkt, med lite deformasjon av dørene i frontkollisjon. Litt trekk for kraftig smell i brysthøyde for fører, og ikke minst for fotgjengersikkerheten som får blankt stryk.

Konkurrentene

Mercedes E-klasse

+ Romslig og komfortabel
- Girkasse-trøbbel, elektronikk

Audi A6

+Quattro, stort utvalg
- Dyre deler, el- og A/C-rusk

Jaguar XF

+ Lekker, kjøreglad
- Usikker kvalitet

Tekst: Odd Erik Skavold Lystad

 
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: