[]
[] [firmabil.no] []

Citroën C5 (2008-2017)





BRUKTBIL: Den er stor, elegant og komfortabel – men sliter med ryktet. Det er godt nytt for bruktbilkjøpere.

Historikk
Dette er andre generasjon Citroën C5, med internkode RD/TD. Den første tok i 2000 over for Xantia, mens andre generasjon ble offisielt avduket høsten 2007. Bilen kom i salg tidlig året etter i sedanform, mens stasjonsvogna kom noen måneder senere.

I motsetning til første C5, hadde andre generasjon en tradisjonell sedanbakluke. Selv om første generasjon ser ut som en sedan, åpner den som en kombikupé. Det ble det slutt på til generasjon to. Det samme gjelder den praktiske separate åpningen av bakruta for stasjonsvogna – det også er kun tilgjengelig på første generasjon.

Gjennom de ti årene bilen levde, fikk den et par forsiktige facelifter, men det var veldig få endringer – kun noe finpuss på lykter og ekstrautstyr tilgjengelig.

Kvalitet
C5 var tilgjengelig med Citroëns HydractiveIII+-system – hydropneumatisk understell, som kan justeres automatisk og manuelt i høyden. Dette ga bilen en fabelaktig komfort, særlig på langtur, men kan være trøblete nå som bilen er noen år gammel. Dessuten var det bare toppmodellene av C5 som kunne leveres med systemet – de fleste bilene har et tradisjonelt stålfjær-understell.

Generelt rangeres C5 som en bil av langt bedre kvalitet enn tidligere Citroën-modeller – C5 generasjon 1 inkludert – men det er ikke dermed sagt at den er feilfri. Vær på utkikk etter elektriske problemer. Sjekk alle knapper og brytere.

Dekra regner bilen som veldig gjennomsnittlig for sin klasse, men svenske Bilprovningen rangerer C5 nesten mot bunnen av sin oversikt over tre år gamle biler på EU-kontroll – riktignok i dieselversjon. De har ikke statistikk på bensinutgaven.

Mange C5 er langkjørt – så ikke se deg blind på høy kilometerstand!

Drivlinjer/karosseri
Som nevnt i historikken er det to karosserityper som gjelder for Citroën C5: Sedan og stasjonsvogn. På bruktmarkedet i dag er det naturlig nok stasjonsvogner som dominerer – det er jo det vi liker best her i nord.

Det er ingen bensinvarianter å oppdrive i skrivende stund, men de finnes der ute. Der begynner utvalget på en 1,6-liter med 120 hk, og strekker seg helt til en 3-liters V6 på 211 hestekrefter. C5 deler mye av understellet med den større C6, så motorene passer også overens.

På dieselsiden er 1,6-literen populær i Norge (109 hk), men jeg vil nok anbefale å se etter en 2-liter med 136 eller 161 hestekrefter. Maks pulver får du med V6-dieselen: Ford-samarbeidsmotoren på 2,7 liter og 208 hestekrefter – eller senere 3 liter og 240 hestekrefter.

I Norge fordeler manuell og automatgir seg omtrent 50/50.

+/-

+ Mye komfort
+ Lave priser i innkjøp
+ Elegant design og interiør
+ Tilgjengelig med V6

- Kan oppstå trøbbel på Hydractive
- Elektriske problemer er kjent
- Servicekostnader
- Kan bli tungsolgt videre

Tilbakeblikk

Tatt fra tidligere tester av Citroën C5:

- Som i C4, står navet stille mens rattkransen går rundt. Dette er en av de fikse løsningene som man enten liker, eller ikke liker.

- Automatkassa fungerer bra sammen med 2-liters diesel. Problemet er at den ikke er av det mest moderne slaget – dermed sørger den for at CO2-utslippet øker fra 149 til 189 gram.

Sikkerhet

***** (fem stjerner)

C5 fikk full score i hovedtesten til EuroNCAP i 2009. Sikkerheten til dem i forsetene ble vurdert til å være veldig god, også for de som er av andre størrelser enn test-dukkene til EuroNCAP. Knebeskyttelsen er god, egen airbag til førerens knær kan nok få litt av æren for det. Et av de få ankepunktene er dårlig beskyttelse mot nakkesleng. Fotgjengersikkerheten fikk mild slakt.

Konkurrentene

Honda Accord
+ Kvalitet, kjøreegenskaper, utstyr
- Lite utvalg, litt trang, ikke 4x4

Ford Mondeo
+ Kjøreglede, plass
- Høy CO2, små elektronikkfeil

VW Passat
+ Mange drivlinjer, stort utvalg
- 13 på dusinet, elektronikkfeil

Først publisert i Bil / O. E. S. Lystad

 
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: