Brukt-SUV i din prisklasse
BRUKTBIL: Ønsker du deg SUV med 4x4, men tror ikke budsjettet strekker til? Her får du våre SUV-tips i fire forskjellige prisklasser.Først publisert i Bil 2/3-2018. kr 0-100.000 Toyota RAV4 Sammen med Honda CR-V var Toyota RAV4 med på å virkelig løfte folke-SUV-en til topps på salgsstatistikkene. Det var ikke det at SUV-er ikke fantes før RAV4, men de var gjerne rammebygd, ganske primitiv og lite personbilaktige. CR-V og RAV4 gjorde slutt på det. Andre generasjon RAV4 var både pen å se på og fin og kjøre. En 150-hesters 2-liters bensin var eneste valg i begynnelsen, og det er en fin motor. Permanent 4x4, mulighet for automatgir og veldig god kvalitet er store plusspoeng. Prisene starter allerede på 20.000, fra 30.000 og oppover bør du kunne forvente en ganske ålreit bil. + God kvalitet, god å kjøre - Litt tørst (bensin), sjekk rust Chevy Tahoe/Suburban Dette tipset retter seg ikke nødvendigvis mot Chevrolet spesifikt, men heller mot alle de amerikanske SUV-ene av denne typen. Ford Explorer/Excursion/Expedition, for eksempel. Felles for de fleste er rammekonstruksjon, et hav av innvendig plass (naturlig nok fordi de er svære utvendig) og voksne motorer. Og det beste av alt, med en svær V8-bensin under panseret slipper du å bekymre deg for dieselforbud i Norges største byer! + Enormt med plass - Høyt forbruk Honda Element I likhet med Tahoe og gjengen, er også dette et litt amerikansk-inspirert valg. Element ble aldri solgt ny på våre breddegrader, men mange har likevel funnet veien hit. Interiøret kan spyles rent, og de morsomme selvmordsdørene gir bilen et annerledes uttrykk samtidig som det gir grei adgang til baksetet. 2,4-liters bensin med automat er eneste motorvalg, men den er sterk nok til det meste. Deler kan være en liten utfordring, men en del av teknikken er hentet fra andre Honda-modeller, blant annet Accord. + Annerledes, praktisk - Deletilgang kr 100.000-250.000 BMW X3 Det er vel ikke feil å si at den første X3-en splittet opinionen hva utseende gjaldt, men faktum er uansett at dette var en SUV som var langt forut for sin tid kjøremessig. X5 hadde satt standarden for hvordan en moderne SUV skulle oppføre seg på veien, og X3 fulgte etter. Diesel- og bensinmotorer i en rekke effektvarianter er tilgjengelig. + Fine motorer, god å kjøre - Ikke den billigste i drift Nissan Qashqai Der Toyota RAV4 og Honda CR-V satte folke-SUV-en på kartet, gjorde første generasjon Qashqai det samme for crossover-segmentet. Her var det ikke nødvendigvis firehjulsdrift som var viktigst, men inntrykket av fremkommelighet. Samtidig reddet Qashqai på mange måter Nissan – uten den hadde vi kanskje måtte vinke farvel til det japanske merket. + Kan også fås som 7-seter - Lite spennende Skoda Yeti Med inntoget av Skodas helt nye kompakt-SUV Karoq, var det bekymringer fra Yeti-fansen for at alle de praktiske egenskapene til den spesielle Skodaen skulle forsvinne i SUV-ifiseringen. Heldigvis skulle det vise seg at de bekymringene var grunnløse, men det endrer ikke det faktum at Yeti er et lite kinderegg av en bil. Ekstremt fleksibel og likevel kompakt. Hva mer trenger man? + Kompakt, men rommelig - Litt rusk elektronisk kr 250.000-500.000 Lexus RX450h Tenker du at premium-SUV kommer til å by på mange problemer og dyre reparasjoner? Vel, Lexus vil at du skal se litt annerledes på det. Velg en hybrid-utgave, og du har en bil med en tilnærmet skuddsikker drivlinje. Ingen biler har så få feil i Toyota-konsernet som hybridvariantene. Kanskje ikke like inspirerende å kjøre som en BMW X5, men for mange er ikke det så viktig. + Driftssikker - Ikke alle liker CVT Mazda CX-5 Mazda 6 kickstartet Mazdas lille revolusjon i modellutvalget, og CX-5 fulgte raskt opp på en overbevisende måte. Plutselig var det grå og kjedelige modellutvalget historie, erstattet av lekre og kjøreglade biler som med flotte interiør og gode motorer ga et lite smil om munnen til alle som satt bak rattet. En tidlig CX-5 koster ikke skjorta lenger, men husk å gå for dieselutgaven om du er ivrig på å trekke henger! + Velkjørende og stilig - Støynivå over snittet Mitsubishi Outlander Ønsker du ladbar hybrid, se hit! Mitsubishi Outlander startet ikke trenden med ladbar hybrid, men var den første SUV-en med slik teknologi. Den ladbare Outlanderen mister de to bakerste setene som øvrige utgaver har, men helt seriøst: Hvor ofte kommer du til å bruke de setene i en slik bil uansett? Firehjulsdriften er sørget for ved hjelp av elmotor på bakakselen. + 54 km el-rekkevidde - Kjipt interiør kr 500.000-> Range Rover «Har du lyst har du lov», er det noe som heter – men av og til kan man omskrive dette til «har du råd, har du lov». Et Range Rover-eierskap kan fort by på noen interessante utgifter som er nær umulig å forutse. Jo nyere bil, jo mindre trøbbel stort sett – og jevnt over har kvaliteten på Range Rovere steget mye de siste årene. Men ikke forvent Yaris-kostnader. Luksus koster. + «Konge på haugen»-feeling - Sannsynligvis ikke billig bilhold Tesla Model X Model X er fortsatt den eneste hel-elektriske SUV-en på markedet, og det ville vært rart å lage en SUV-oversikt uten den. I likhet med Range Rover har Model X også slitt med flere pussige feil, men alle biler på markedet er fortsatt under garanti, så ting som dukker opp bør Tesla kunne ta hånd om. Driftskostnader ellers bør være forlokkende lave. + Ekstrem aks, god plass - Lite fleksible seteløsninger Volvo XC90 Mitsubishi Outlander var alene om tittelen som eneste ladbare hybrid-SUV en liten stund, men Volvo ville raskt annerledes. Den nye XC90 kan selvsagt fås i diesel- og bensinform, men med 407 hestekrefter fra bensin- og elmotorer til sammen, er det ikke vanskelig å la seg friste. I likhet med Outlander og Model X er XC90 fortsatt på nybilmarkedet, så prisene har ikke nådd skikkelige kuppnivå enda, men det er litt å velge i på bruktmarkedet, så for den som vil ha bil på dagen, er dette veien å se. + 7-seter også som hybrid - Barnesykdommer på de tidligste Tekst: Odd Erik Skavold Lystad Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|