Posten saksøker lastebilprodusenter
Posten Norge mener de har betalt overpris som følge av lastebilkartellsaken. I dag møter de produsentene i Oslo tingrett. E24.no melder at Posten Norge har tatt ut stevning mot lastebilprodusentene Volvo, Iveco, DAF, MAN og Daimler, og totalt 15 selskaper, for å ha drevet med ulovlig konkurransevridning gjennom 14 år. – Posten har et helt rettmessig erstatningskrav på grunn av kartellsamarbeidet, sier advokat Rasmus Asbjørnsen i Advokatfirmaet Haavind til e24.no. Avtalte priser Kartellvirksomheten gikk ut på at produsentene avtalte listepriser på lastebiler, samtidig som de avtalte å forsinke ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp. EUs egne etterforskere gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault. I 2014 anmeldte EUs konkurransekommisjonær, Margrethe Vestager, alle seks selskapene for kartellvirksomhet. Vedtok forlik Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF vedtok i juli 2016 et forlik som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner. MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen. Scania valgte å ikke gå med på forliket, men ble i september 2017 dømt til å betale en bot på 881 millioner euro – en dom de anket umiddelbart, så saken er ikke avgjort. Totalt er bøtene fra EU til lastebilprodusentene dermed oppe i 3,8 milliarder euro. Flere søksmål I vinter ble det kjent at 3.200 speditører og transportører fra ni europeiske land hadde gått sammen om å kreve erstatning for de cirka 85.000 bilene de har leid eller kjøpt. De antydet at vi snakker om «inklusive renter, ca. 10 prosent av anskaffelsessummen». Det kan altså beløpe seg til mellom 5.000 og 8.000 euro for hver bil dette angår. Først i Norge I dag møtes en liten hærskare av advokater for de ulike selskapene i Oslo tingrett for et forberedende rettsmøte, hvor lastebilprodusentene – ifølge e24.no – vil hevde at de ikke kan saksøkes i Norge. Foreløpig er det satt av to og en halv dag til det forberedende møtet, mens en eventuell hovedforhandling vil komme senere.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |