[]
[] [firmabil.no] []

Westfield med massetransport


Jon Winding-Sørensen



De som forbinder noe som helst med Westfield, tenker vel en slags Lotus Se7en-kloning. Hvis du er på Heathrows Terminal 5 møter du en annen versjon.

De som leser Opplysningsrådets registreringsstatistikk med lupe vil se at langt nede, der en og en bil står oppført, finner du en hver av Amatør Bil 356 Speedster, Bygg Bil Cobra og Bygg Bil Westfield.

Bak disse kryptiske bilnavnene skjuler det seg vellykkede resultater av de nye amatør-bygge-reglene. Folk setter sammen sine egne biler – blant annet, altså, en Westfield.

Westfield har bygget spartanske, veldig åpne sportsbiler siden 1982. De ligger tett opptil Caterham i uttrykk og prestasjoner, men i motsetning til Caterham er de helt uten andre Lotus-forbindelser enn ren inspirasjon.

Og egentlig trodde jeg at det var det, inntil jeg ble plukket opp av en førerløs pod på Terminal Fem på Heathrow, og det lille vidunderet dekanterte meg på riktig sted etter fem minutter. Bussturen ville tatt et kvarter – minst.

Jeg husker en gang jeg leste det lille «chassis-skiltet» inne på en av vognene på Fløybanen og oppdaget at den var laget av Gräf & Stift. Det østerrikske nobelbil-merket som hadde forsynt det Kongelige og Keiserlige følget da skuddene falt i Sarajevo for mer enn 100 år siden.

En vogn med skikkelige tradisjoner!

Noe liknende opplevde jeg her, da jeg fikk lest meg til at poden var produsert av Westfield. Riktignok av Westfield Technology Group – men vi snakker den samme gruppen som bygger bilen.

Og som åpenbart er kommet langt på veien mot autonom kollektivtransport. Deres kjøretøy har allerede tilbakelagt mer enn 5,5 millioner kilometer og fraktet mer enn 3 millioner passasjerer.

De aller fleste av dem på Heathrow – et meget krevende transportmiljø. Men nå dukker de opp mange andre steder også.

Leeds har nettopp tatt dem i bruk, de skal brukes i de nye utbyggingsområdene i Greenwich, de skal inn i rute fra Stockport-stasjonen til Birmingham Flyplass. Interessen er stor.

Og Westfield legger ned masse nytt utviklingsarbeid i produktet. De har utviklet et platooning-program der disse fireseterne kan henge etter hverandre med bare en meters mellomrom.

De jobber med en hybrid-utgave, og et eget flåtestyringsprogram er også utviklet på basis av pod-arbeidet – det selges separat til store flåteoperatører.

Så oppdaget jeg at jommen jobber de ikke med andre morsomme transportprosjekter også. Helelektrisk Jet-Ski for eksempel, eller en ny sportsvogn som også skal kunne kjøres i autonom modus.

Slik er det når man ikke følger med. Jeg, i hvert fall, måtte innom Heathrow for å oppdage at Westfield har utviklet seg til mye mer enn bare en nisje-sportsbil-produsent.

Men heldigvis, også for poden bruker de som salgsargument at de ligger i hjertet av Storbritannias bil-sektor. Med adgang til Jaguar Land Rovers forsyningslinjer og med tette kontakter til verdens Formel 1 base.

Poden er også utstyrt med skikkelige røtter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: