[]
[] [firmabil.no] []

Lego mot fremtiden


Odd Erik Skavold Lystad



Volvo og Lego viser oss hvordan en autonom fremtid for anleggsmaskiner kan se ut.

At Lego har laget flotte modeller både basert på gamle biler og på helt moderne biler er ikke noe nytt. Ei heller at de har lekt seg med seriøse arbeidskjøretøy også.

Men denne doningen peker mot en ny retning: Fremover.

Sammen med Volvo CE (Volvo Construction Equipment, som Lego har gjort flere prosjekter med tidligere) har de nå lansert modellen «ZEUX». Den skal vise hvordan autonome anleggsmaskiner kan se ut om noen år.

For dette handler ikke bare om et kult Lego-konsept, dette er faktisk et prosjekt Volvo har lagt ned mye tid og innsats i. Allerede i 2016 hadde Volvo og Lego en brainstorming på hvordan de kunne se for seg en fremtidens anleggsmaskin, og resultatet er altså ZEUX.

Barnas ideer
Ifølge Volvo ble designen til blant annet ved hjelp av fokusgrupper med barn. Tanken var at de skulle kunne bringe et mer menneskelig element inn til det som er en svær, tung maskin.

Dette førte til to av de mest fremtredende elementene på doningen: Dronen og «øyet».

«Øyet» er et kamera montert på en bevegelig arm bakpå ZEUX-en. Den skal være maskinens lokale øye, som ser hva som foregår i dens umiddelbare nærhet, og hjelper til med håndteringen av skuffa.

Den skal dessuten brukes til å gi menneskene på byggeplassen et sted å få øyekontakt med maskinen – akkurat som du får øyekontakt med føreren av dagens kjøretøy.

Dronen fungerer omtrent som man forventer. Den skal kartlegge området rundt maskinen, og kunne hjelpe til med å planlegge kjøreruter og måter å angripe et prosjekt på.

Elektrisk maskin
Ikke overraskende er ZEUX helelektrisk. En 25 kW motor til hvert hjul sørger for fremdriften, mens skuffearmen håndteres med to 30 kW motorer.

Operasjonstiden for ZEUX er mellom tre og fem timer på hver lading, og ladingen skjer trådløs. Ingen kabel nødvendig, med andre ord.

Den store hekken er fylt av batterier, og i motsetning til personbiler hvor høy batterivekt er en hemsko, brukes de her som motvekt til skuffen. Batteriene har en kapasitet på 150 kWh og veier 1500 kilo. Hele doningen skal veie 13 tonn, ifølge Volvos konseptskisser.

Lego-settet har nummer 42081 og skal være i butikkhyllene i august. Pris er ikke klar enda, men vi tipper rundt 1800 kroner.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: