Nesten minuttet raskere
Porsche demonstrerte nylig hva som er mulig når man tøyer regelverket litt. De knuste en 35 år gammel rekord. Nå er bestetiden rundt Nordsløyfa 5 minutter og 19,55 sekunder. Den nye rekorden tilhører Timo Bernhard og en Porsche 919 Hybrid Evo. Han slo den gamle rekorden med hele 51,58 sekunder etter å ha holdt en snittfart på hele 233,8 km/t rundt banen som av de fleste holdes som verdens mest krevende racerbane. At Porsche satset på Bernhard er ingen tilfeldighet – tyskeren har vunnet 24-timersløpet på Nordsløyfa fem ganger, har vunnet Le Mans to ganger og er regjerende verdensmester i WEC (VM for prototyper og GT-biler) med Porsche 919 Hybrid. – 919 Evo var perfekt preparert, og jeg ytet mitt aller beste på denne runden. Takket være den aerodynamiske downforcen har jeg holdt flatt jern på steder der jeg ikke ante det var mulig, sa den 37-årige Porsche-føreren da han krabbet ut av den trange cockpiten. – Jeg er rimelig godt kjent på banen, men i dag måtte jeg lære å kjøre på en ny måte, sa Bernhard. Dermed er Stefan Bellofs rekord fra 28. mai 1983 endelig slått. Han brukte 6 minutter og 11,3 sekunder rundt den 20,832 kilometer lange Nordsløyfa i en Rothmans Porsche 956 C mens han trente til 1000-kilometersløpet der. Rekorden på Nordsløyfa er den andre i rekken for Porsche 919 Hybrid Evo. 9. april satte samme bilen ny banerekord på Spa med Neel Jani bak rattet. Med tiden 1:41,770 rundt den 7,004 kilometers banen var han trekvart sekunder raskere enn Lewis Hamilton som sikret seg pole position i Formel 1-løpet med 1:42,553. Evo-versjonen av Porsche 919 Hybrid er basert på bilen som har dominert prototyp-klassen i WEC og på Le Mans de siste tre årene. Etter at Porsche trakk seg fra serien foran årets sesong, er bilen fritatt fra det strenge regelverket som skal sørge for mest mulig like ytelser teamene imellom. Dermed er effekten økt og vekten redusert, samtidig som bilen er utstyrt med aktiv aerodynamikk. (artikkelen fortsetter) Bilen som nå veier 849 kg og har 50 prosent mer downforce enn WEC-modellen, oppnådde en toppfart på hele 369,4 kilometer i timen. Den toliters V4 turbomotoren sender hele 720 hk til bakhjulene, opp fra 500 hk. I tillegg bidrar KERS-systemets elmotor med 440 hk (10 % opp) til forhjulene. All den tid man ikke er bundet av regelverket er det montert ny, større front-diffuser og en ekstrem bakvinge som begge justeres hydraulisk. Vekten er redusert med 39 kg ved å fjerne «luksus-elementer» som aircondition, vindusvisker, sensorer, lyssystemer og den pneumatiske jekken som er obligatorisk i racingserien. Michelin har utviklet egne dekke til 919 Evo som har mer downforce enn en Formel 1-bil. Porsche 919 Hybrid Evo er nå ferdig med sine rekordforsøk, men skal fortsatt vises frem noen ganger til før den ender sitt liv på museum. Dette er planene fremover:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |