[]
[] [firmabil.no] []

Nye spionbilder: VW T-Cross


Terje Ringen



Den kommer ikke på markedet før neste vår, men nå kommer Volkswagen med flere avsløringer om kompakt-SUV-en T-Cross.

OPPDATERT MED FERSKE BILDER AV EN UMASKERT BIL

Vi fikk en første skisse for en ukes tid siden, og vi har presentert spionbilder i flere omganger, men nå avslører Volkswagen flere detaljer om T-Cross som blir minstemann i den etter hvert svært omfattende SUV-familien deres.

Omfattende program
I dag består serien av T-Roc, Tiguan, Tiguan All Space og Touareg, så T-Cross blir deres femte SUV på det europeiske markedet.

I Amerika har de også en fullvoksen syvseter med betegnelse Atlas, og en søstermodell av denne selges i Kina som Teramont.

Og de har enda mer på gang – to nærmest gryteklare modeller sto utstilt i New York i påsken, femseteren Cross Sport og pickupen Tanoak. De har også vist nye konsepter i Kina.

Vi begynner med andre ord å nærme oss ti SUV-er med VW-logo. Ingen andre produsenter er vel i nærheten av det?

Kun forhjulsdrift
Hvis du mener SUV-er må ha firehjulsdrift for å fortjene betegnelsen, så kan du stoppe lesingen her – T-Cross skal nemlig kun leveres med drift på forhjulene. På den annen side har du en rekke valgmuligheter med hensyn til utstyr og fargekombinasjoner.

«Jeg er Mer» er slagordet VW benytter for bilen som de hevder tilbyr mer enn konkurrentene, men uten at den koster mer.

Så fortsetter de mer fraser som «Jeg er Praktisk» som henspiller på at den har mer plass og er mer fleksibel, «Jeg er Kul» som henviser til maskulin design og individualitet, «Jeg er intuitiv» som digital og connected, og «Jeg er Sikker» som innebærer at den er blant de sikreste i klassen.

(asrtikkelen fortsetter)

Polo-basert
Bilen har en lengde på 4,107 meter og en høyde på 1,558 meter, noe som plasserer den mellom Polo og Golf i lengderetningen, mens den rager rundt 10 cm over disse i høyden.

Likevel tilhører T-Cross og Polo begge det såkalte A0-segmentet. Som referanse kan vi fortelle at Golf og T-Roc begge tilhører det ett nummer større A-segmentet.

Turbokraft
Du kan bestille T-Cross med hjuldimensjon opptil 18 tommer, og du kan velge mellom fire turbomotorer.

Bensinmotorene er utstyrt med partikkelfilter og leveres i tre effektgrader på 95, 115 eller 150 hestekrefter. De to førstnevnte er 3-sylindrede 1-litere mens 150-hesteren er en 1,5-liters firer.

Dieselmotoren har en effekt på 95 hk, men ikke bli overrasket om denne ikke står på programmet til den norske importøren.

Fleksibel
Siden bilen er bygget på den fleksible MQB-plattformen som ligger under det meste av VW-gruppens forhjulsdrevne biler, så byr den ifølge produsenten på god innvendig plass og fleksibilitet.

MQB innebærer at frontakselen er skjøvet langt frem, slik at akselavstanden forlenges.

Baksetene er skyvbare slik at du kan velge å prioritere baksetekomfort på bekostning av bagasjeromstørrelse, eller vice versa. Med setet i bakre posisjon har bagasjerommet et volum på 385 liter (5 liter mer enn en Golf), skyver du det til fremste posisjon øker volumet til 455 liter.

Om du skal ha med deg lange gjenstander etter en tur på IKEA, så kan du også legge ned ryggen på fremre passasjersete.

SUV-oppsett
De som liker den høye sitteposisjonen som en SUV gir kan glede seg, sittehøyden er 597 mm foran og 652 mm i baksetet. En viktig faktor for SUV-følelsen er selvsagt også den ekstra bakkeklaringen.

En høy grill med innebygde LED hovedlys (ekstrautstyr) kombinert med et høyt panser skal gi T-Cross et barskt og maskulint uttrykk. Det står tolv eksteriørfarger på paletten, om ønskelig får du også T-Cross tofarget.

Connected
VW er sparsomme med detaljer om interiør og utstyr, men de røper at bilen kan leveres med digital cockpit med siste generasjon 8-tommers berøringsskjerm og Active Info Display instrumentering.

Fire USB-porter, to foran og to bak, samt trådløs lading av telefon sørger for at de ombord holder seg oppdatert fra minutt til minutt på turen.

Volkswagen lover et høyt sikkerhetsnivå takket være den robuste MQB-plattformen og det meste av elektroniske hjelpemidler, hvorav noe er standard og det meste kan kjøpes ekstra.

T-Cross skal bygges side om side med Polo ved VW-gruppens fabrikk i Navarra. Fabrikken som har bygget Polo siden 1984 har en årlig kapasitet på 244.000 biler, men nå utvides den med nesten 50 prosent til 350.000 biler / år etter en investering på en milliard euro.

Produksjonen starter mot slutten av 2018, og de første bilene er på veien i første kvartal 2019.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: