[]
[] [firmabil.no] []

VW Nytte skifter leder


Jon Winding-Sørensen



Eckhard Scholz har vært toppsjef for Volkswagen Nutzfahrzeuge siden 2012. Nå trekker han seg, og etterlater solide pluss-tall.

Volkswagen-gruppen er inne i en omfattende personal-karusell for tiden. Det siste (med mindre noe skjer i dag) er at Eckhard Scholz går av og at Thomas Sedran overtar posten som styreleder for VW nyttekjøretøy.

Scholz går av «etter eget ønske». Han etterlater seg en god historikk. Diplomingeniøren startet i konsernet i 1991. I 2007 ble han sjef for produktutvikling hos Skoda, men i 2012 kom han til nyttebildivisjonen der han ble topp-honcho i juli 2018.

Gode resultater
Han blir sittende til 1. september – og se ikke bort fra at han kommer til å synes på IAA i Hannover.

For han har gode resultater å vise frem. I juni, for eksempel, leverte han 49.200 biler – det er 9 prosent flere enn i fjor. Og etter første halvår ligger T-serien 1,5 % over fjoråret, Amarok ligger 9 % over og Crafter 24,5 % over. Bare Caddy leverer dårligere: minus 1,5 %.

Mannen som etterfølger ham, Thomas Sedran. Han kom fra stillingen som konsernets topp-strateg etter mange år som konsulent hos Roland Berger Strategy Consultants.

I 2012 gikk han til Opel, og var blant annet fungerende CEO en periode. I 2015 ble han leder for Volkswagen Konzernstrategie.

Alt dette må vi se i lys av hvordan den nye konsernsjefen, Herbert Diess, bygget om konsernet i april, til en ren matrise-konstruksjon, og der ledelsen av volum-merkene, VW, Skoda og Seat ligger under konsernsjefen selv.

Det er ikke fjernt å tro at Scholz kanskje fryktet litt for mye fjernstyring av Nyttebil-seksjonen også.

Økonom erstatter ingeniør
Han nevner riktignok elektrifisering og digitalisering som gode grunner til å overlate plassen til noen yngre, men et kommende sterkt grenseverdisett for utslipp, også fra nyttekjøretøy – med tilsvarende store straffesatser dersom målene ikke nås, er kanskje grunnen til at ingeniøren Scholz overlater bordet til økonomen Sedran.

Nå er ikke Sedran helt fersk i nyttekjøretøy heller. Det var han som for et par uker siden, på vegne av de to partnerne, fortalte om «at Ford og Volkswagen sjekket ut mulighetene for en strategisk allianse der man kunne jobbe med felles prosjekter, inklusive utviklingen av en serie kommersielle kjøretøy».

Egentlig smaker det hele av en helt annen verden enn den Scholz levde i og var med på å utvikle.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: