Dieselfri Iveco på IAA
Dette er et morsomt grep av Iveco: de gjør standen sin på høstens IAA absolutt dieselfri. Og, originalt nok i dag, det betyr ikke bare strøm. Det er først og fremst gass det satses på der. Iveco kommer slett ikke til å gjemme seg bort i Hannover i år. De kommer til å presentere hele rekken sin, de skal være vertskap for rundebordskonferanser og de bygger hele standen sin i samarbeid med Shell. Hele budskapet er «Low Mission Area» som de skal demonstrere ved hjelp av sine biometan-motorer. De snakker om mer enn 90 prosent reduksjon i NO2, 99 % i partikkelutslipp og 95 % i CO2. Dessuten føyer de til elektrisk drift for spesielle by-orienterte transportløsninger. Ivecos gass-initiativ ble skikkelig kickstartet av det tyske Samferdselsdepartementet i mai. Da ble det kunngjort en ny subsidierings-ordning der man ga belønning som virkelig betydde noe til transportører som satset på naturgass, enten som CNG eller LNG. Iveco har åpenbart et vegg-til-vegg utvalg av slike løsninger og det tok bare et par uker etter samferdselsministerens kunngjøring til de hadde en hel karavane på veien. Den startet i Dortmund tidlig på sommeren, og hele det lange følget skal turnere Tyskland rundt til det hele avsluttes i oktober. En stans på IAA i Hannover i september er da åpenbart en del av planen, og der har de altså også fått med seg Shell som en viktig røst i ned-karboniserings-budskapet. – Sammen med Shell, noen av våre kunder og våre påbyggere, skal vi vise en komplett linje alternative drivlinjer, som er tilgjengelige i dag, sier Pierre Lahutte, Ivecos Brand president. Så fortsetter han: – Dieselmotoren settes under stadig sterkere press, opinionen har vendt seg mot den – og vi skal vise at det går an å klare seg uten. Her skal vi ha en stand uten en eneste dieselmotor i syne». Til sammen skal de ha 18 biler på standen, men et par elektriske eksempler blir det også. Heuliez Bus kommer til å vise en 12 meters to-dørs bil med en form for hurtiglading som også kan brukes på 18 meteren. Iveco Bus viser sin Crealis der man kombinerer ledninger i luften med batterier – men mange færre (og dermed blir den lettere) enn i en vanlig batterielektrisk bil. Det vil også bli et par elektriske Daily versjoner, men resten blir gass. Inklusive langtransportløsninger med rekkevidde på over 1000 km. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |