[]
[] [firmabil.no] []

Selvkjørende Kina-pod


Jon Winding-Sørensen



Fra Kina kommer en melding, som om dette skulle være det mest dagligdagse, der vi kan lese at «den selvkjørende minibussen Apolong nummer 100 har nettopp rullet av produksjonslinjen»!

Hvor mange i verden har selvkjørende 14-setere i serieproduksjon?

Jeg visste ikke om disse heller.

Men det er tunge interesser bak: Baidu (Kinas Google – men uten bot fra EU!) har gått til King Long, Kinas nest største bussfabrikk, for at de skal bygge bussen.

Men det er flere overraskelser her. Det ene er at bussen «skal i trafikk i løpet av året, i en rekke kinesiske byer for å by på last-mile løsninger». Disse byene inkluderer også ganske store steder som Beijing og Shenzen, men det presiseres at de foreløpig bare skal operere innefor geo-avgrensede områder.

Baidus interesse i dette ligger først og fremst i utviklingen av deres Apollo autonome ideer. Denne ble lansert som en open-source plattform i fjor og har til nå fått 220.000 kodelinjer fra mer enn 10.000 utviklere. 

I tillegg til alle de glade amatørene har Baidu kontakt med 116 teknologi- og bilfirmaer over hele kloden. Der finner vi navn som Ford, Bosch, Velodyne, Intel, NVIDIA og Microsoft.

Det siste tilskuddet til denne listen er SB Drive – en del av Softbank – et stort japansk konglomerat.

Sist vi hørte om Softbank var da de kjøpte seg inn i GMs Cruise – deres selvkjørings-filial. At Softbank interesserte seg for dem gjorde at aksjekursen på GM (ikke på Cruise!) steg med ti prosent. Større aksjeverdiøkning har ikke GM hatt på denne siden av konkursen.

Så SB Drive, den delen av Softbank som konsentrerer seg om selvkjøring, er utvilsomt viktig for Baidu/King Long-innsatsen. Og vice versa – sikkert.

Baidu avholdt nylig sin årlige Create – deres AI-utvikler konferanse. Der fikk de begeistrede tilskuerne live streaming fra fabrikken der Apolong nummer 100 ble gjort ferdig.

(saken fortsetter)

Selve bussen er konstruert av King Long, og for å betjene Apollo har den blant annet laser radar, kortbølge radar, og HDR- og stereo-kamera-moduler om bord. Selve bussen har dører i nesten hele bilens lengde og et transparent tak.

Inne i Softbank-avtalen ligger at tidlig i 2019 skal ti av disse bussene eksporteres til Japan. De skal de settes inn i et statlig styrt selvkjør-forsøk i Okinawa-området.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: