Spennende Audi-konsept
Pebble Beach var opprinnelig ment å hedre bilhistorien. Audi er (heldigvis) også en av dem som ikke har forstått akkurat det. Nå heter vel egentlig hele arrangementet Monterey Car Week, og Pebble er bare en liten den av det. Men akkurat det som skjer på plenen ved denne Golfklubben har utviklet seg til å bli bilverdenens største prestisjearrangement, samtidig som bilfabrikkene i økende grad bruker plenen til å presentere sine mest oppsiktsvekkende kreasjoner. Jeg tror det er første gang Audi er der for å vise frem noe som helt klart er en produksjonsfremtid. Og dette er en veldig lovende premiere. Første volum-elbil Bilen ser egentlig veldig bra ut. Den har ingen av de banale sporene som ville ledet tanken tilbake på de typiske copy-paste designene vi har vært utsatt for derfra de siste 30 årene, selv om det selvfølgelig er tydelige DNA spor både til R18 Le Mans raceren og til fjorårets Aicon-konsept. Audi selv er forfriskende klar når de presenterer design-uttrykket. I stedet for å gi det et fancy navn som ingen forstår – «Ocean Move» for eksempel, eller «Progressive Living», kaller de den simpelthen Brei og Flat. Bravo! Bravo av en annen årsak også. Bilen er tegnet i et satellitt-studio rett rundt hjørnet for Pebble Beach. (Saken fortsetter under videoen.) Fra California Audi Design Loft heter det, i Malibu. De har gjort spennende ting før, men jeg har aldri klart å se at ideene derfra er tatt med inn i produksjon. Denne gangen er det åpenbart at sjefen der, Gael Buzyn og hans folk blir tatt på mye mer alvor enn jeg har trodd før. Han er forresten bare to år gammel i denne jobben – Cadillac Ciel er noe av det han har gjort tidligere. Men Audi har et annet uttrykk her også, som jeg applauderer nesten like mye. I disse dager der alt dreier seg om en autonomi som alle samtidig vet er uoppnåelig, forteller Audi oss om hvilken grad av autonom teknologi dette vidunderet besitter. Du regner kanskje med Level 4 eller Level 5. Det er jo ingen prototype med respekt for seg selv som våger seg på et lavere selvkjøringsnivå. Så denne har faktisk Level Zero! Med andre ord – vi blir fortalt at her dreier det seg om ren kjøreglede. Glem fremdrift ved hjelp av robot! (At alt dette skulle komme fra Audi hadde jeg ikke trodd. En og annen oppfatning som må endres her, åpenbart.) Primært bakhjulsdrevet Selvfølgelig gjøre den 100 på så vidt to sekunder – på nivå med Le Mans modellene - og den har i hvert fall lys som holder til 300 km/t. Væskekjølt batteri på 95 kWh. I WLTP-regimet har den en rekkevidde på 500 km, og med 800 Volt lades den på 15 minutter. Det skal bli spennende å se hvordan denne oppskriften samsvarer med den kommende produksjonsmodellen. Vekten er nede på førsteklasses 1550 kg. Aluminium, karbon og kompositter selvfølgelig, og det er ikke akkurat luksusen i interiøret som legger på noen overflødige gram. Der er det minimalisme som gjelder og det hele er ekstrem førerorientert – til de grader at du kan sleide sete, kontroll og instrumenter til en senter-posisjon og være helt fokusert på veien frem, uten distraksjoner fra en passasjer. Men, med setet til siden er det allikevel plass til en ledsager. Business-jet på hjul. Jeg har aldri kicket på Audi når det gjelder teknologi. Men nå begynner jeg jommen å se frem til de kommende karosseriene igjen også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |