Progressiv Luksus???
Etter to vulgære Maybach-innslag der de siste årene, er Daimler tilbake på Pebble Beach med en Mercedes-Benz. En EQ elektrisk Silver Arrow! Dersom du følger postene til Daimlers designhøvding, Gorden Wagener på Instagram, er det nesten så du hører ham gå i fistel. For fem dager siden teaset han «The Brand Aesthetic» slik vi ville få den servert i «progressiv luksus»-innpakning - han antydet hva som ville komme på Pebble Beach. Så var det «en smak av morgendagens store greie». Deretter tok han helt av, men selv etter avdukingen hang han fast i progressive luxury og et blikk inn i «vår designfremtid». Mener du alvor?
Hvis den progressive luksusen skal bety at man må skli seg over noen brede karosserisider for så å tyte ned i et ensomt sentralsete, og dra et jagerflydeksel over seg for å lukke resten av verden ute, så tror jeg jeg sier nei takk. Som et gøyalt nikk til en ikke bare gloriøs fortid for mer enn 80 år siden, er den selvfølgelig helt i orden. Det var ikke uten grunn at en av de Caracciola-kjørte rekordutgavene av 1937 Grand Prix-bilen W 125 var stilt ut sammen med den nye. Men jeg har vel en følelse av at det opprinnelige karosseriforslaget, som var gjort av Mathias Schenker i Daimlers USA-studio, etterpå er tatt under behandling av Gorden Wagener. Den mannen har en tiltakende tendens til å gjøre ting ekstremt flamboyante. Ikke bare når biler tegnes, men også når de beskriver. Progressiv Luksus liksom. (artikkelen fortsetter) Bilen er selvfølgelig enda en forsmak på den kommende EQ-serien med batterielektriske biler. Men det eneste jeg umiddelbart ser som kan være spor av fremtidig design, er det blå lysbåndet mellom forlyktene og det røde båndet mellom baklysene. Og så er den bygget på den nye, modul-baserte elbil-plattformen. Jeg tviler imidlertid på at produksjonsbilene vil få karosseri i karbonfiber, som denne har. Men kanskje vil vi kunne få kjøpt EQ-biler lakkert i Alubeam-fargen. Åpenbart valgt her for å bringe tankene tilbake til 30-årenes Sølvpiler. Det ble ikke presisert at denne bilen virkelig har noen mobilitetshjelp på innsiden, men det ble fortalt om 80 kWh batteripakke og 738 hk og rekkevidde på 400 km. I stedet for beskrivelse av denne bilen, høres det like mye ut som spesifikasjonene på det vi regner med blir et EQ-flaggskipet som selvfølgelig skal komme fra AMG som en rival til Porsche Paycan. Men vi vet i hvert fall at Pebble-bilen måler 530 cm i lengden, ganske mye kortere enn W125 rekordbilen som kjørte 432,7 km/t for 80 år siden. Det var det raskeste som noensinne var kjørt på offentlig vei – og den rekorden holdt helt til Koenigsegg knuste den i fjor. En Agera med Niklas Lilja bak rattet gjorde 445,6 km/t. Vi kan imidlertid ikke forlate Vision EQ Silver Arrow uten å ta med spill-elementet som vi selvfølgelig finner her også. Selve kuppelen rundt føreren har en slags dobbelt panorama-rute som gir føreren et AR-blikk over omgivelsene. Den kan for eksempel gi deg beskjed om hvilken av motorveifilene som tilbyr induktiv lading når du kjører over den. Eller du kan få bilene du kjører forbi til å se ut som historiske Mercedes-modeller. Men du kan også koble inn en «virtuell racing coach» som vil kunne gi deg noen tips om hvordan du kunne komme enda kjappere rundt Rudskogen. Er det det, kanskje, som er Progressiv Luksus? At du fremdeles skal få lov til å kjøre selv, men en robot skal fortelle deg hvordan? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |