Stenger fire norske hydrogenstasjoner
Fra 1. september stanser selskapet Hyop AS driften av sine fire hydrogenfyllestasjoner på Gardermoen, Kjeller, Høvik og Herøya i Porsgrunn. I sitt syvende driftsår melder Hyop AS at tilgangen på driftskapital er så knapp, at selskapet ser seg nødt til å stanse driften av sine fire hydrogenstasjoner i Norge. Hyop AS ble stiftet i desember 2011 og eies av Kjeller Innovasjon, Erikstølen Invest (daglig leder) samt fire aksjonærer med en mindre eierandel. «Hyop driver de fleste av Norges hydrogenstasjoner, og har startet omstillingen ved åpning av en ny stasjon på Høvik i Bærum i fjor. Selskapet har også byggesøknad inne for en ny robust stasjon med god kapasitet på Ryen i Oslo. Dette arbeidet vil stanse opp som følge av manglende investeringsvilje», melder selskapet i en pressemelding onsdag. Gjennom de siste syv årene har det vært en gradvis utvikling fra demonstrasjon av hydrogen som drivstoff med prototyper av hydrogenbiler, til et pre-kommersielt marked med et mindre antall biler i salg til allmennheten. Hyop mener hydrogen nå er sjekket ut som alternativt drivstoff og at en bred markedsintroduksjon kan starte. Men, det er et stort «men»: – Vi har saumfart markedet etter kapital, men det er liten vilje i næringslivet for å engasjere seg i ny miljøvennlig teknologi som har stort potensiale til å bli lønnsom, uttaler Ulf Hafseld, daglig leder i Hyop. – Vi har fått med oss noen ildsjeler som har bidratt til å holde selskapet flytende de siste par årene. Dette har sammen med de offentlige bidragene holdt aktiviteten i gang, men fra 1. september er det stopp, fortsetter han. Flere bilprodusenter har gitt tydelige signaler om at de vil satse på hydrogenbiler i årene fremover. På nyttekjøretøysiden er det blant annet et spennende prosjekt på gang i samarbeid mellom Asko og Scania. Amerikanske Nikola Motor Company og franske Symbio FCell har også sterk tro på hydrogenfremtiden. På personbilfronten har Hyundai nettopp vist sin nye Nexo mens Toyota tilbyr sin Mirai.Ingen av disse har utløst noe direkte salgsrush. Ifølge OFV er det hittil i år registrert 29 nye biler på HY-skilter fordelt på 23 Mirai og 6 Nexo. I tillegg til bilene er det behov for hydrogenstasjoner. – Nedstenging av stasjonene er stikk i strid med det vi har jobbet for i alle år, men siden inntektene foreløpig er så lave, trenger vi tilgang på kapital for å holde det gående. Og når den mangler, har vi ikke annet valg, avslutter han. -------------------------------------------------------------------
Alle beløp i hele 1.000 kroner. Kilde: Proff Forvalt Artikkel fra www.firmabil.no URL: |