Hektiske uker for Marcus Påverud
Det blir to uker med full gass for Marcus Påverud. 18-åringen fra Lier har tre spennende løpshelger foran seg. Førstkommende helg kjører Marcus Påverud og hans spanske teamkamerat Ivan Pareras runde nr. 9 og 10 i GT4 European Series på Hungaroring med sin Mercedes AMG GT4. Dette er imidlertid bare starten på en utrolig hektisk periode for 18-åringen fra Lier. I løpet av 15 dager skal han kjøre fem løp, et av dem er 24 timers løpet i Barcelona. – Det blir tøft, men det er også som en drøm. Teamet jeg kjører for, Leipert Motorsport fra Tyskland, har vist meg utrolig tillit og satt meg inn på laget som skal kjøre en Lamborghini Huracan Super Trofeo i Barcelona. Men nå må jeg fokusere på en ting av gangen, for det starter altså med GT4-løpene på Hungaroring lørdag og søndag, sier Marcus Påverud. GT4 European Series er et av Europas hardeste bilsportmesterskap, og så langt har laget med Marcus Påverud og Ivan Pareras overbevist til tross for at de utgjør mesterskapets yngste førerduo. Fire ganger har ungguttene kjørt inn til plasseringer blant de ti beste, med en sensasjonell tredjeplass på Brands Hatch som foreløpig sesongbeste. 45 biler stiller til start på Hungaroring førstkommende helg, med førere fra 22 nasjoner og 11 bilmerker representert på startlista. – Resultatene vi har oppnådd hittil i sesongen viser at vi kan hevde oss helt i toppen. Verken jeg eller Ivan har erfaring fra Hungaroring fra før, men det har ikke vært noe hinder tidligere i år, sier Marcus. – Banen i Ungarn er ganske kort, og kjent for å være svingete og teknisk krevende. Jeg tror det skal passe oss bra, og jeg liker banen utfra de rundene jeg har kjørt med simulator. Løpene tidligere i år har vist at det er om å gjøre å holde seg unna trøbbel, kjøre raskt og jevnt og få til effektive depotstopp og førerbytter, fortsetter Marcus. Han har tidligere i år ikke helt matchet teamkameraten Ivan under kvalifiseringene, men til gjengjeld har han levert bunnsolid innsats i løpene med høyt racetempo over mange runder og flotte forbikjøringer. Han har også fått skryt av teamet for å være en utpreget lagspiller, som perfekt balanserer belastningen han gir bil og dekk underveis. – GT-racing handler i liten grad om å få til en optimal runde under kvalifiseringene. Bilens oppsett er et kompromiss basert på kjøreteknikken til to forskjellige førere. Det gjelder også å unngå å kjøre dekkene i filler med maksimal satsing i noen få runder. Det blir sjelden et godt resultat når teamkameraten skal overta en bil med utslitte dekk. – Det gjelder også å vurdere trafikk på banen og muligheter til forbikjøringer, for med et startfelt på 45 biler eller mer, er det nødt til å bli trangt og hektisk. Tidligere i år har vi klart å få topp-plasseringer selv om vi har startet midtveis nede i feltet, så racetempoet har vi absolutt inne, sier Marcus Påverud. Etter løpene på Hungaroring reiser Marcus en kjapp tur hjem til Norge for å vaske to sett med kjøreutstyr. Neste fredag er han så på plass i Barcelona for å starte treningen til 24-timersløpet, der han altså skal kjøre en Lamborghini Huracan Super Trofeo. Etter målgang i Barcelona går turen direkte til Nürburgring i Tyskland, der det starter med trening til runde 11 og 12 i GT4 European Series fredag 14. september. Dette er også finaleløpene i GT4-mesterskapet. – Jeg gleder meg vilt! Det er helt utrolig å få sjansen til å kjøre så mye tøffe billøp på drøye fjorten dager. At en av bilene er en Lamborghini gjør det bare enda bedre, sier Marcus Påverud. I neste utgave av bladet Bil kan du lese et portrettintervju med Marcus Påverud. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |