Scania med plugg
Lanserer ny hybrid og plug-in-hybrid på IAA. Mens Volvo, Renault og Daimler med flere har uttalt at de skal lansere batterielektriske lastebiler, velger Scania fortsatt hybridsporet. Tre år etter at de lanserte sin forrige hybridlastebil, varsler Södertälje nå at det dukker opp en oppfølger på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover som åpner 20. september. Denne gangen kommer det også en plug-in-versjon, som kan kombineres med geofence-funksjoner. En mil på batteri Her kombineres den velkjente DC09 dieselmotoren (280, 320 eller 360 hk) med en elmotor som yter 177 hk og 1.050 Nm. I pressemeldingen forklarer Scania at Li-ion-batteriets «energivindu» med vilje er satt til relativt beskjedne 7,4 kWh, for å sikre et langt batteriliv. Det antydes fire til syv års varighet, alt etter hvordan batteriet brukes. Siden både servostyringen og bremsenes luftsystem er elektrifisert, kan lastebilen kjøres på ren batteridrift med dieselmotoren avslått. Men det er ikke lange turen du rekker på strøm: inntil 10 kilometer er rekkevidden som oppgis. Scania mener rekkevidden er tilstrekkelig for distribusjonsbiler eller anleggsbiler som opererer i sentrumsområder, og som trenger å kjøre delstrekninger med ekstra lavt lydnivå for eksempel om natten, eller som skal kjøre i lavutslippssoner. – En operativ rekkevidde på 10 kilometer i elektrisk modus åpner opp en verden av muligheter, hevder Jesper Brauer, som er produktsjef for Scanias Urban-avdeling. 20 minutters lading De første tre nivåene bremser kun med elmotoren, posisjon fire kobler inn motorbrems i dieselmotoren sammen med den elektriske, og posisjon fem legger til nedskifting av gir. Lastebilene er utstyrt med kjøremodusen Auto Zero Tailpipe Emission (ZTE), hvor elmotoren alltid (så lenge det er strøm nok i batteriet) brukes når bilen skal ta i gang eller kjører i lave hastigheter. Dieselmotoren vil da automatisk kobles ut. Føreren kan også «tvinge» batterilading, for eksempel før hun kjører inn i en lavutslippssone og må kjøre på batterielektrisitet, men dette vil naturligvis da kunne øke dieselforbruket. Tanken med PHEV-alternativet er at man alltid skal kunne starte med fulladet batteri, ved å plugge inn om natten eller i ledige stunder når bilen står rolig i løpet av dagen. Ifølge Scania tar det 20 minutter å fylle batteriet med 22 kW energi ved bruk av en «ikke-hurtig» ladestasjon. Ekstra krefter Har du bilen i Power-modus, får du 20 kW (150 Nm) ekstra fra elmotoren, også uten å kjøre «kick-down». Muligheten til å spille på elmotoren i kombinasjon med dieselmotoren vil også gi et helt annet girmønster enn i en konvensjonell fossilbil. Et typisk startgir vil kunne være femte eller sjette, takket være godt dreiemoment fra start med elmotoren. Geofencing Med geofence-teknologien som ligger i Scania Zone kan bilens drift styres elektronisk innenfor et definert geografisk område, for eksempel en by med definerte nullutslippssoner. Hver gang bilen krysser den «digitale grensen» inn i et slikt område, tvinges den til å kjøre med ren elektrisk drift. Grensene for hvor bilene skal tvinges over til batteridrift kan byene definere selv. Her til lands kan vi se for oss et eksempel ved at all kjøring innenfor Ring 3 i Oslo skal være utslippsfri, mens turer til Gardermoen kan kjøres på diesel (eller bensin) og strøm i kombinasjon. Man kan for eksempel også sette en øvre fartsgrense innenfor en definert sone, slik at det blir umulig å kjøre fortere når kjøretøyet er innenfor sonen – smart for eksempel i depoter eller rundt transportsentraler. Scania opplyser at HEV-versjonen kan bestilles fra november 2018, mens PHEV-varianten vil følge etter i 2019. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |