Lang leveringdstid gir økt bruktimport
Elbilsalget fortsetter å vokse inn i himmelen, noe som medfører lange ventelister for mange av de mest populære modellene. Da kan det være fristende å hoppe på et tilbud fra noen som kan levere på dagen. Men i så fall skal du holde tunga rett i munnen. Etter årets første åtte måneder er salget av nye elbiler opp 37 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samtidig vet vi at titusener står på en av mange ventelister for å skaffe seg drømmebilen, og det åpner selvsagt interessen for å kjøpe brukt i stedet for ny, hvis man kan kutte ventetiden. Det åpner også muligheten for bruktbilforhandlere til å hente biler fra utlandet – så langt er det jo stort sett Norge som har vært interessert i elbiler takket være en rekke incentiver, så det er enkelt å finne nesten nye så vel som brukte elbiler i utlandet. Hittil i år er det ifølge OFV registrert nesten 8000 bruktimporterte elbiler – en økning på drøye 70 prosent fra samme periode i fjor. Å velge en brukt elbil kan være rimeligere enn å kjøpe en ny, og du får i beste fall bilen på dagen. Men ta en del forholdsregler om du har tenkt å kjøpe brukt elbil fra utlandet, enten du tenker å importere selv eller kjøpe hos en bruktbilforhandler, råder KNA. – Du kan gjøre en god handel ved å få nettopp den bilen du ønsker til en redusert pris og med mye raskere leveringstid enn via en merkeforhandler, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub. Det fins også dyktige bilforhandlere med et godt utbygd nettverk som henter "endagsregistrerte" nye biler fra utlandet og kan redusere ventetiden kratig dersom du er villig til å betale litt ekstra for å slippe å stå i kø. Det ligger rundt av 3000 brukte elbiler til salgs på Finn.no. Blant de moderne elbilene domineres bruktmarkedet av Nissan, Tesla, Volkswagen, Kia og BMW. Og med unntak av Tesla, er det også disse som topper statistikken blant de bruktimporterte bilene. Selv om elbiler er mindre kompliserte enn bensin- og dieselbiler, er det likevel en del ting du som bruktbilkjøper må passe på. – Mange av de brukte elbilene har dårligere rekkevidde enn de nye modellene. Enkelte går kanskje bare 15 realistiske mil på en lading. Derfor er det viktig å tenke på hva du skal bruke bilen til, og velge en bil som dekker ditt daglige kjørebehov uten at du må lade underveis, sier Skiaker. Dette gjelder selvsagt enten bilen er kjøpt ny i Norge eller importert fra utlandet. Utfordring med norsk vinter Dersom du kjøper en bil som er bruktimportert, er det viktig å sjekke at den er tilpasset barske norske forhold. – Bilen kan se helt lik ut som den nordiske utgaven, men likevel ikke være skapt for kalde vintre, sier Skiaker. Derfor er det viktig å sjekke at bilen har batterivarmer. Det er en varmepakke som slår inn når temperaturen kryper nedover. – Ellers kan du ende opp med betydelig redusert kjørelengde på kalde dager. Dessuten har biler som er tilpasset nordiske forhold gjerne varme i ratt, seter, vinduer og speil, det er ingen selvfølge på kontinentet, sier Skiaker. Sjekk garantien Men en seriøs forhandler vil også tilby deg garanti på nivå med norsk nybilgaranti – enten inkludert i prisen eller mot et tillegg. Det bør du uansett vurdere når du handler Du bør også sjekke at ladekontakten kan brukes i Norge. – Å importere elbiler fra USA kan være risikofylt, da ladestandardene er ulike fra Norge og mye av Europa, sier Satheesh Varadharajan, styreleder og president i Tesla Owners Club Norway. Les om Fiat 500e – glimrende by-elbil En elbil er mindre mekanisk komplisert enn en bensin- eller dieselbil, og skal derfor være et mindre risikabelt bruktbilkjøp. – Elbiler slites ikke på lik linje med konvensjonelle biler. For eksempel er motor og girkasse helt forskjellige hva gjelder både konstruksjon og vedlikehold. Jeg tror de aller fleste som har byttet til elektrisk drivlinje er fornøyd med valget. Ofte angrer de på at de ikke gjorde dette tidligere, sier Varadharajan. Batteriet overlever bilen – En rekke vitenskapelige tester har vist at elbilbatterier holder seg godt, men at man må regne med en liten svekkelse av kapasiteten for hvert år som går. Moderne batterier tåler fint opp mot 300 000 km og overlever gjerne selve bilen, sier han. Men det forutsetter at eieren har behandlet dem bra. Å bytte et batteri i en elbil kan bli veldig dyrt. – Derfor er det lurt å få batteripakken sjekket av et autorisert verksted før et eventuelt kjøp av en brukt elbil, sier Varadharajan. Minst like viktig som batterisjekk er det kanskje å sjekke om bilen har rust, feil eller skader. – Elbilens chassis har mange av de samme komponentene som bensin- og dieselbiler. Disse bør undersøkes på normal måte, sier Skiaker. Han anbefaler å se etter rust i hjulbuer og under bilen. Ta gjerne en prøvetur og hør etter ulyder. Hører du klakking eller banking på ujevnt underlag, kan det bety slark i hjuloppheng. Malende lyder betyr ofte utslitte lager. Trekker den kraftig til høyre eller venstre ved kjøring, så er det oftest feil ved forstilling. Skjer det samme når du bremser, så kan det bety feil på bremsene. Vær også oppmerksom på at alle elbiler har rustne bremser, siden bremsene nesten ikke brukes. Riktignok har de nyeste automatisk bremsepumping når du kjører, for å slite på klossene, siden det å skifte klosser koster 1/15 del av å skifte skiver og klosser. – Sjekk for øvrig at alle servicer er fulgt og om det har vært skader på bilen. Et komplett stemplet og signert servicehefte gir oftest en god indikasjon på at bilen er godt vedlikeholdt, sier Børre Skiaker i KNA. Råd om kjøp av brukt elbil:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |