Ny Mercedes GLE
Den er større og kan for første gang leveres med tre seterader. Avansert elektronikk gjør nye GLE sikrere enn sine forgjengere. Alle som kjenner modellen ser at den er ny, men spennende? Det er det selvsagt opptil hver enkelt å ha en sin mening om. Vi kan vel i hvert fall enes om at nye Mercedes GLE designmessig følger i fotsporene til tidligere generasjoner, og at den ikke kan kalles en revolusjon. Og det er jo forståelig – man tukler ikke for mye med en modell som er solgt i over to millioner siden forgjengeren ML så dagens lys første gang i 1997, og som dermed er bestselger i Mercedes’ SUV-familie. Det er vel ingen andre produsenter som har et så omfattende SUV-program som Mercedes? Om vi teller dem blir det syv modeller med GLA, GLC, GLC Coupé, GLE, GLE Coupé, GLS og G-Klasse. Og det stopper nok ikke der – ta en titt på disse spionbildene. Riktig nok er GLE et relativt nytt navn innført i 2015, men modellen som nå skal fases ut var jo egentlig ikke noe annet enn en faceliftet ML. Nykommeren er endret fra topp til tå, og får en serie nye drivlinjer og teknikk som er ny for merket. Mercedes fremhever en del tekniske nyvinninger som ser dagens lys – blant annet takket være at nye GLE har et 48V elektrisk system i stedet for tradisjonelt 12-volts. E-Active Body er et hydropneumatisk aktivt dempersystem som kombineres med luftfjæringen og gjør at hvert hjul kan dempes individuelt. 48 volts systemet åpner også for hybridisering, og vi blir ikke overrasket om det kommer elektrisk kompressor i noen av motorene. Active Tailback Assist oppdager køen før deg ved å bruke real time trafikkovervåking. Når du kjører med adaptiv cruise-kontroll reduseres hastigheten gradvis for å unngå at du må bråbremse om du plutselig oppdager køen like etter en sving. Den samme assistenten lar deg aktivt følge rushtrafikken i hastigheter opp til 60 km/t, selv når den stopper helt opp og blir stående inntil et par minutter. 4Matic-systemet i kombinasjon med 6- og 8-sylindrede motorer og en kommende plug-in hybrid er hundre prosent variabelt når det gjelder fordeling av effekt mellom de akslene. Med firesylindrede motorer fordeles kreftene 50:50 mellom for- og bakhjul. (artikkelen fortsetter) Nye GLE har fått strukket akselavstanden med hele 80 mm og mangler bare 5 mm på tre meter, noe som selvsagt kommer interiøret til gode gjennom økt komfort – spesielt om man velger elektrisk justerbare bakseter. Den ekstra plassen gir også for første gang mulighet for en tredje seterad i GLE. Avhengig av bakseteposisjonen får du et bagasjerom på 825 liter med fem seter, og hele 2055 liter når baksetene legges ned. Energizing Comfort Control er en slags spa-funksjon som skal sørge for velvære for passasjerene. Det kombinerer musikk og interiørbelysning med et antall massasjefunksjoner. Vi får håpe det ikke er søvndyssende for sjåføren. MBUX multimedia-systemet som først ble lansert i nye A-Klasse, har i GLE fått to store 12,3-tommers skjermer som standard. Du har en rekke valgmuligheter med hensyn til hva og hvordan du vil vise informasjon på skjermene. I første omgang lanseres den nye modellen som Mercedes GLE 450 4Matic med rekkesekser i kombinasjon med et lett hybridsystem. Bensinmotoren yter 367 hestekrefter og har et dreiemoment på 500 Newtonmeter. I tillegg kan man for en kort periode hente frem et EQ-boost fra 48V-systemet som gir ytterligere 250 Nm og 22 hk. Kjekt når man skal foreta kjappe forbikjøringer, for eksempel. Mercedes lover at flere motorer, inkludert diesel og ladbar hybrid med vesentlig lengre rekkevidde enn vi har sett til nå, vil følge kort etter lanseringen. Hører dere BMW? Nye GLE skal debutere på Paris-utstillingen neste måned, og den skal være på plass hos forhandlere i Europa og USA tidlig 2019. Bilen produseres i Tuscaloosa, Alabama for markeder jorda rundt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |