Seat gjør en Kodiaq
Seat lanserer sin tredje SUV i løpet av et par år. Tarraco blir storebror i familien som fra før består av Arona og Ateca, og den har mye til felles med Skoda Kodiaq. Seat har avduket sin nye Tarraco. Bilen er oppkalt etter middelhavsbyen Tarragona, som tidligere het Tarraco. Navnet ble stemt fram med mer enn 140. 000 stemmer fra Seat-fans som deltok i navnekonkurransen. Bilen er designet og utviklet ved Seats hovedkontor i Martorell ved Barcelona, men den skal produseres i VW-byen Wolfsburg. Direktør for Seat Norge, Tor Anton Bjørge, tror Tarraco er en modell som blir populær i Norge. – SUV-segmentet står sterkt på det norske markedet, og store SUV-er er populære blant norske bilister. SEAT Tarraco er stor SUV som kan tilby alt av utstyr og komfort man forventer av en bil i denne klassen, samtidig som den tilbyr fleksibilitet og praktiske løsninger – blant annet kan du velge mellom 5 og 7 seter. Vi gleder oss til å introdusere Tarraco på det norske markedet neste år, sier den norske Seat-direktøren. Tarraco skal posisjoneres på toppen av Seats SUV-familie, som storebror til Ateca og Arona. Den har ifølge Seat alt som kreves av en stor, moderne SUV og tilbyr det beste fra alle verdener med det nyeste av moderne teknologi, dynamikk, kjøreegenskaper, og praktiske løsninger kombinert med progressivt, moderne design. Seat er virkelig i flytsonen for tiden. I perioden januar til august har de levert 383.900 biler på verdensbasis, en økning på 21,9 % fra samme periode i fjor. – Seat har sin største produktoffensiv på lenge, og introduksjonen av Tarraco utgjør en stor del av den massive investeringen vår på 3,3 milliarder euro i perioden 2015 til 2019. Dette viser hvordan vi satser på fremtidige modeller. Tarraco fullfører SUV-familien vår for å tilpasse alle kundenes ønsker og behov, sier SEAT-President Luca de Meo. Tarraco er ifølge Seat bygget for sjåfører som ser etter både spenning og funksjonalitet. For dem som ønsker god plass og syv seter, men som samtidig ikke vil gå på kompromiss med kjøreegenskaper og dynamikk. Bilen skal tilbys med to alternative bensinmotorer – en firesylindret 1,5-liter med 150 hester i kombinasjon med 6-trinns manuell-kasse og forhjulstrekk, samt en 2,0-liters 190-hester med kombinasjonen 7-trinns DSG automatkasse og firehjulsdrift. Det kommer også to diesel-utgaver, begge 2,0-liters TDI, med 150 hk eller 190 hk. 150-hesteren kan kombineres med både manuell kasse og forhjulsdrift, og med firehjulsdrift og DSG automat-kasse. 190-hesteren er kun tilgjengelig med firehjulstrekk og automat. Senere blir Tarraco også tilgjengelig med andre, alternative drivverkteknologier. Det kan vi nok ta som tegn på at det vil dukke opp en hybrid. (artikkelen fortsetter) Tarraco får assistentsystemer som trengs for å kjøre trygt og komfortabelt og som er nødvendige for å oppnå maksimal score på EuroNCAPs kollisjonstester. Filholderassistent og automatisk nødbrems (AEB) som kan kjenne igjen både syklister og fotgjengere kommer som standard i Europa, mens systemer som blindsoneassistent og skiltgjenkjenning, kø-assistent og Adaptiv Cruise Control (ACC), lys-assistent og nød-assistent er tilgjengelig som tilvalg. Med en lengde på 473 cm og en høyde på 166 cm er Tarraco fire centimeter lengre og en centimere lavere enn fetter Kodiaq, så Seat kan med rette skryte av god innvendig plass. Fronten er designet for å vise i hvilken retning Seat beveger seg i sitt fremtidige designspråk, med en mer markant grill som skaper en følelse av karakter og tilstedeværelse. Full-LED frontlykter blir standard. SEAT Tarraco kan forhåndsbestilles i desember, og de første bilene er på plass i Norge tidlig 2019. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |