Hybrid-offensiv fra Peugeot
Peugeot satser offensivt på ladbare hybrider og lanserer flere nye modeller når bilutstillingen i Paris åpner neste uke. Her får man en rekke nye valgmuligheter: Modellene kommer med for- eller firehjulsdrift, 225 eller 300 hestekrefter og i ulike karosseriformer, som sedan, stasjonsvogn eller SUV. Nye Plug-in hybrider fra Peugeot vil bestå av 508 Hybrid, 508 SW Hybrid, 3008 Hybrid og 3008 GT Hyrid4. Sistnevnte er første 3008 med firehjulsdrift – muligheten åpner seg gjennom elmotor på bakakselen. Alle modellene er basert på kjente modeller og benytter en kombinasjon av 1,6-liters bensinmotorer med turbo og 8-trinns automatgirkasse. På Hybrid4 har bakakselen blitt utstyrt med en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Det er denne motoren som skaper 4x4. Energikilden til de elektriske motorene er et 300 volt Litium–ion batteri som er plassert under baksetet på begge motorvarianter, Hybrid og Hybrid4. På Hybrid-versjoner har batteriet en kapasitet på 11,8 kWt, og på Hybrid4 er kapasiteten 13,2 kWt. Dette sørger for en elektrisk rekkevidde på inntil 50 kilometer basert på den nye WLTP-standarden. Toppfart på eldrift er 135 km/t. Peugeot innfører en ny ladefunksjon ved lanseringen av disse modellene. I nedoverbakker kan man klikke girspaken bakover for å aktivere motorbrems i stedet for å bruke bremsepedalen. Dette sørger for ekstra lading i stedet for at denne energien går til spille Funksjonen deaktiveres ved å klikke girspaken bakover en gang til. Dette er i tillegg til det vanlige systemet som gjør at bilen lader når den ruller fritt. e-SAVE er en funksjon som gjør det mulig å reservere strøm til bruk i fremtiden. Hvis man for eks. kjører på motorveien, så kan man reservere 10 km, 20 km eller hele batteriet, til elektrisk kjøring i bystrøk eller lignende. Dette for å sikre elektrisk rekkevidde der det gir mest gevinst. Bildene er utstyrt med følgende kjøreprogram:
Alle kjøreprogrammer er tilgjengelige i 100 prosent elektrisk kjøring, avhengig av batteristatus Peugeot har utstyrt Plug-in modellene med «Powermeter» i stedet for turteller. Dette informerer sjåføren om den aktuelle kjørestil:
3008 i to varianter Samlet effekt gjør at 0-100 km/t går unna på 6,5 sekunder, batteriet, med en kapasitet på 13,2 kWt, gir en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer (WLTP). CO2 nivået er 49 gram per kilometer (WLTP). 3008 Hybrid kommer noen måneder etter lansering av 3008 Hybrid4. Sedan og stasjonsvogn 508 og 508 SW har et CO2-utslipp målt etter WLTP på under 49 gram per kilometer. Batteriet har en kapasitet på 11,8 kWt og sikrer en elektrisk rekkevidde på over 40 kilometer (WLTP). Bagasjerommene på 508 og 508 SW er identiske sammenlignet med de konvensjonelle bilene. 487 liter for 508 og 530 liter for 508 SW. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |