Jaguar ser frem – og tilbake
Jaguar er flinke til å kombinere litt fremover med litt bakover. De introduserte høstens motefarger, samtidig som de minnet oss om litt fortid, på bilutstillingen i Paris. Selvfølgelig la Jaguar vekt på elbilen sin under bilutstillingen i Paris. De hadde et snittskåret chassis som klart viste hvordan de hadde utnyttet mulighetene ved å kunne bygge en elbil fra bunnen, i stedet for å lage et kompromiss med batterier og elmotorer i en gammel plattform. Samtidig viste jo dette, sammen med innslag fra først og fremst Audi, hva som er høstens motefarger. Det er chassis-aluminiums sølv, med innslag av oransje isolasjon rundt strømførende kabler. Riktig så elegant. Men akkurat som i Genève feiret de en av sine gamle modeller. På Paris-utstillingen i 1968 introduserte de sin XJ. Det var jo egentlig en utrolig bil. Sjefen selv, Sir William Lyons, hadde definert den kommende toppmodellen som en vakker luksus-sedan med E-Typens handling og kjøreegenskaper. Det var ikke langt unna at han fikk det som han ville. På mange områder gikk den også uttapå de mest kjøreglade tyske luksusbilene, og egentlig ble en helt ny biltype oppfunnet med den første XJ. Fabrikken minnet oss om dette ved å kjøre en stor kortesje fra Castle Bromwich-fabrikken, der dagens versjon blir produsert. Der fant man alle åtte generasjoner av XJ, inklusive den spesielle XJ50-versjonen som ble introdusert tidligere i år. (saken fortsetter) Underveis tok man med seg mange av de stedene som har betydd mye både for XJ og for Jaguar, som Goodwood og Le Mans, og man var innom både Jaguar Classic og Bicester Heritage Center. Dessverre fikk man ikke åpnet Grand Palais der utstillingen ble arrangert den gang. 11 biler deltok på den litt over 800 kilometer lange turen, og den originale Serie I 1968-modellen ble stående på standen til glede for mange. Her er deltakerlisten:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |