Ghost of 7 på OMS
Tusenvis av arbeidstimer ligger bak selvbyggeprosjektet til John Lien og hans seks alliansepartnere i Ghost of 7 når det som et av høydepunktene på Oslo Motor Show kommende helg avdukes av samferdselsminister Jon Georg Dale. John Lien fra Åmli i Aust-Agder har bygd opp og restaurert så mange biler at han er helt ute av telling. Og naturligvis er han et kjent ansikt på Oslo Motor Show, senest med en lekker Mustang. Men Mustangen og de andre av hans biler blir for ingen ting å regne i forhold til det pågående prosjektet med premiere på årets OMS: En fra bunnen av selvbygd roadster med trekk fra Ford Cabriolet 1937.Der stopper også likhetene. Dette er så visst ingen Ford, men en tvers gjennom norskbygd bil med unike detaljer, lister i massivt, rustfritt høyglanspolert stål og dekor i hvitt 12 karat bladgull. For perfeksjonister gjelder kun det beste. PERFEKSJONIST – Det har irritert meg når jeg går på utstillinger og ser at eieren tar hele æren, for jeg vet at verden ikke er sånn. Så selv om jeg eier prosjektet og bærer kostnadene, så er vi et team som fører dette fram til Oslo Motor Show. Alle skal ha sin del av æren, for uten hver og en hadde ikke dette blitt til noe som helst. Så de sju er: SUPERBIL – Nå bygger vi en superbil som planen er etter Oslo Motor Show å stille ut på viktige show i hele Norden. Så vidt jeg vet er det aldri laget et like omfattende byggeprosjekt fra bunnen av i Norge, og jeg tror dette er første selvbygde hot rod. Det var på Geilo John Lien for mange år siden fant et amerikansk OZE-byggesett i biter. Eieren hadde gitt det opp. ENDRET LOVVERK Interiøret er naturligvis håndlaget fra bunnen av. Ideer til utforming ned til minste detalj er sendt fram og tilbake mellom deltakerne, fargeprøver er diskutert, men som tema ligger logoen til «Ghost of 7» til grunn i flere av detaljene. Hele historien om Ghost of 7 leser du i Bil nummer 12 som også er messemagasin for OMS. Du møter Ghost of 7 i Hall C. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |