[]
[] [firmabil.no] []

Nytt Bil i postkassen


Øivind Skar



Ingen nordmenn er i nærheten av å ha en like omfattende superbilsamling i garasjen som moldenseren Arne Fredly. Les om bilene hans i seneste nummer av bladet Bil, som også inneholder magasinseksjonen til helgens Oslo Motor Show.

– Bilene her representerer ytterpunktene, sier Arne Fredly om de to supersportsbilene han i år stiller med på Oslo Motor Show. Den ene som rå fartsbil, like brutal og ribbet innvendig som det ytre uttrykker, den andre som sommercruiser fylt med nydelige skinnarbeider og andre detaljer en Aston Martin skal ha.

Fredly er spesielt fornøyd med McLaren-fargen, Volcano Orange.

– Jeg har fem McLaren, fire av dem i denne fargen og akkurat lik P1 GTR som stod på Oslo Motor Show for to år siden, sier han. 

Gjennom hele 38 sider speiler den OMS-utvidede utgaven av Bil det meste av det som skjer på Oslo Motor Show. I Bil forteller driftingkongen Fredric Aasbø om sin ville Hot Rod han har bygd sammen med venner i Halden, og innrettet slik at den også kan brukes til drifting.

Selvbygging var så godt som umulig i Norge inntil en regelendring i 2014 åpnet for å bygge biler helt fra bunnen av, men under kontrollerte forhold. I 2017 kom så avgiftsfritaket og antallet søknader økte.

Få, kanskje ingen, har gjort jobben så grundig som John Lien i Åmli i Aust-Agder. I Bil kan du lese historien om «Ghost of 7», om hele prosessen og om de seks i teamet Lien har støttet seg på, derav navnet.

Jan Tore Kopperud lever med Volkswagen 24 timer i døgnet og 365 dager i året. Fra han våkner til han sovner er han omgitt av VW, både privat og i jobb. Bare i Bil finner du den fascinerende historien om mannen som for 25 år siden startet VW-Audi Club Norwegen.

Noen er mer hektet på Porsche enn andre. Johan Lilleng i Ørje er blant dem og forteller i spalten Youngtimers om gleden ved å eie en 928 fra 1979. Som vanlig tar Jon Winding-Sørensen seg av historien om Porschen som først ikke ble akseptert i det hardbarkede 911-miljøet, men som nå er en klassiker verd å samle på.

I juli måned var Jaguar med alle modeller det 27. mest kjøpte bilmerket i Norge med en markedsandel på 0,2 prosent. Så begynte elektriske I-Pace å dukke opp, og om vi isolerer oktober måned inntar I-Pace alene femteplassen på modellstatistikken med 4,4 prosents markedsandel.

Derfor falt det helt naturlig å teste I-Pace mot nummer fire i år akkumulert, Tesla Model X. Hvordan det gikk kan du lese om i Bil.

Bladet BIL er snart i løssalg, men benytt deg gjerne av vårt abonnementstilbud om du vil være blant de første som får bladet hjem i posten. 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: