Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40. Lexus UX 250h er ikke bare bensinelektrisk hybrid, men 4,50 meter lang skal den konkurrere mot premium-SUV-er som BMW X1, men kanskje i enda større rad mot den minste SUV-en til Mercedes, Jaguars minste høybygg, Audi Q3 og Volvo XC40. UX 250h hører hjemme i det øvre sjiktet av kompaktbilklassen. Lexus har lagt særlig vekt på at de to som sitter foran skal ha maksimalt med komfort, mens baksetet slik jeg opplever det er ganske trangt. Bagasjerommet laster ikke mer enn helgebagasjen til to. Ambisjonene i Norge derimot er det ikke noe i veien med. – Med dette erklærer vi priskrig på luksusbiler, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen og legger til at Lexus med UX 250h har ambisjoner om å gjøre luksusbilsegmentet tilgjengelig for langt flere nordmenn. Felles for konkurrentene er at de alle starter høyere i pris enn UX 250h som med drift kun på forakselen begynner på 383.800 kroner. Ulike utstyrspakker løfter så prisen med inntil 100.000 kroner. Firehjulsdrift koster 41.400 kroner ekstra hvilket betyr en startpris på 425.200 kroner før godteributikken åpner for å legge på utstyr for inntil 163.500 kroner ekstra. – Vi synes det er gøy å riste litt i markedet for luksusbiler med denne prislappen. Den er aggressiv, men hovedmålet vårt er at enda flere nordmenn opplever å eie en luksusbil og få øynene opp for Lexus, sier Jahnsen. UX 250h er første Lexus på Toyota-konsernets nye Global Architecture. Den nye bensinmotoren med to liters sylindervolum yter sammen med hybridpakken 178 hk. Bakhjulene driftes via en elmotor.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |