BMW-teknologi i bybuss
BMW bidrar med el-teknologi når Karsan nå presenter sin nye buss for trange bykjerner. For første gang skal elmotoren og batteriene BMW har utviklet til i3 benyttes i en buss. Bussen er designet av den tyrkiske produsenten Karsan, spesielt med tanke på trange byområder hvor utslippsfrie soner stadig oftere blir et tema. BMW gruppen og Karsan har inngått en avtale der BMW supplerer motorer og batterier til den hel-elektriske Jest Electric som bygges i Bursa i Tyrkia, både for hjemmemarkedet og for eksport. Samarbeidet med Karsan er bare det foreløpig siste av flere prosjekter der BMW i-teknologi brukes i andre sammenhenger enn opprinnelige tiltenkt. Vi har skrevet om Steetscooter, selskapet som eies 100 % av Deutsche Post. De benytter BMWs batteripakker i sine modeller, og disse dekker behovet for en hel arbeidsdag uten ladepause. For et års tid siden omtalte vi Torqeedo, en båtprodusent som bruker BMW batteripakker som energikilde til sine elektrisk drevne båter. Dessuten er det flere produsenter av fornybar energi fra vind og sol som benytter BMW-batterier som lagringsmedium. Les også: BMW øker el-inssatsen – Våre industrikunder setter pris på den enkle håndtering vi tilbyr gjennom plug&play-teknologi, samt robusthet og slitestyrke – noe vi har demonstrert gjennom mer enn 100.000 BMW i-biler solgt verden rundt, sier Uwe Breitweig, som er ansvarlig for BMW Group Systems for Industry Clients. Elmotorene og batteriene utvikles eksklusivt av BMW og produseres ved deres anlegg i Dingolfing i Bayern. Her er produksjonskapasitet og ekspertise utviklet kraftig de siste årene for å være bedre rustet for fremtiden. Elmotoren som fra i3 som skal benyttes til å drive Karsan Jest Electric har en maksimal effekt på 125 kW (170 hk) og et dreiemoment på 250 Newtonmeter. Energien hentes fra et Li-ion batteri som takket være kompakte dimensjoner og lav vekt er godt egnet for ulike applikasjoner. Det høyspente batteriet består av 8 moduler som hver inneholder 12 celler og har en kapasitet på 44 kWt. Ved å kombinere to slike batteripakker oppnår prototypen på Karsan Jest en kapasitet på 88 kWt – nok til en rekkevidde på 210 kilometer. På sine kompakte byruter innebærer det at bussen kan være i drift 18 timer i døgnet før den må ta en pause for å lade batteriene. Den kompakte utførelsen av batterier og elmotor bidrar positivt for å oppnå et romslig interiør. Med en lengde på bare seks meter byr Karsan Jest Electric på plass til 26 passasjerer – fire mer enn i utgaven med konvensjonell drivlinje. Bussen er utstyrt med lavt-gulv-teknologi som gir enkel adkomst for rullestolbrukere. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |