[]
[] [firmabil.no] []

Nå blir denne arbeidshesten ny


Brede Høgseth Wardrum
Foto: Mitsubishi



Pickupen L200 fyller 40 år i 2018, og Mistubishi feirer med en ny utgave. Men kjøpelystne nordmenn må smøre seg med tålmodighet.

Pickupen vi fikk et hint av for noen uker siden har verdenspremiere i Bangkok i disse dager, og salget i Thailand – der bilen produseres – starter allerede 17. november.

Deretter skal den lanseres i Sør-Øst Asia (ASEAN) samt Oseania, så i Midtøsten, Europa, Afrika og i Latin-Amerika.

Totalt skal bilen, som i noen markeder heter Triton, selges i 150 land verden over. Det er alstå ingen underdrivelse fra Mitsubishi som sier dette er en viktig global modell for merket.

Her i Norge må vi faktisk vente helt til høsten 2019 før nye L200 dukker opp hos forhandlerne, mens prisene er ventet å bli klare nærmere sommeren.

Nyheter
I mellomtiden kan vi jo ta en titt på hva som er nytt.

Mest i øyenfallende er den nye fronten, kalt «Dynamic Shield», som vi kjenner fra andre Mitsubishi-modeller med en ganske høy panserlinje og høyt plasserte lykter.

Ser du bilen fra siden er likheten til dagens utgående versjon imidlertid slående, med den buede linjen på bakdøren.  

Interiøret vet foreløpig lite om. I pressemeldingen bruker produsenten beskrivelser som «moderne og robust med innrammede bryterpaneler og luftdyser», uten at det sier oss veldig mye.

Vi loves også et videreforedlet 4WD-system som skal forbedre fremkommeligheten.

Programmet Super-Select 4WD innebærer nå valg for kjøring når firehjulsdrift i lavgir er valgt:

  • Grusvei: Gravel Mode
  • Gjørme/snø: Mud/ Snow Mode
  • Løst underlag: Sand Mode
  • Steinete underlag: Rock Mode

Når du har valgt underlag vil bilen ifølge teorien reagere optimalt etter gasspådrag, girvalg og bremsing for å hindre hjulslipp og maksimere grepet mot underlaget.

Nedstigningskontroll (Hill Descent Control) hvor bilens hastighet kontrolleres ned bratte bakker med større presisjon blir også tilgjengelig.

Assistenter på plass
Det siste innen aktiv sikkerhet og førerassistansesystemer skal selvsagt også være på plass.

Her er noen eksempler:

  • Radarbasert frontkollisjonsvarsler (FCM) med bremseassistanse som er i stand til å oppdage biler så vel som fotgjengere.
  • Blindsonevarsler (BSW med LCA) som oppdager biler i dødvinkelen.
  • Krysstrafikkvarsler (RCTA) bak, oppdager kryssende biltrafikk bak ved rygging.
  • System som reduserer ulykker ved utilsiktet eller uheldig bruk av gasspedal ved start fremover eller ved rygging på trange parkeringsplasser.

Bremseegenskaper og bremserespons skal også være forbedret ved bruk av kraftigere skiver og stempler foran. Støtdempere bak med lengre slaglengde og mer demperolje skal gi bedre komfort, og en ny automatgirkasse med seks trinn skal gjøre sitt for mykere og mer kraftfull akselerasjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: