Satser på OK bruktbiler
Gjennom sitt nye konsept «OK Trucks» har Iveco mål om å selge flere nyere brukte vare- og lastebiler – også i Norge. Ny nettside og sertifisering av kjøretøyene, inndelt i kategoriene Basic, Comfort og Premium, er en del av oppskriften. OK Trucks er et internasjonalt konsept for brukte nyttekjøretøy som Iveco startet å rulle ut i Europa i 2015. Den norske organisasjonen startet arbeidet med implementeringen i november i fjor, og jobber nå med de siste detaljene før bruktprogrammet er i full gang også her. – Bakgrunnen for at Iveco-konsernet sentralt ønsker å ta større grep om bruktmarkedet er at vi får inn stadig flere nyere bruktbiler, blant annet som følge av kortere leasingperioder, forteller Remmi Pedersen (bildet), Business Line Manager Pre-Owned Nordic & Baltics i Iveco Nordics A/S, til YrkesBil.no. Han viser til at mange kunder har gått fra leasingperioder på 6-8 år, til 3-4 års kontrakter. – Det betyr gode, relativt nye biler i retur. Disse anser vi det som attraktivt å selge selv, utdyper Pedersen. BRUKTBILDATABASE: Du finner et stort antall brukte lastebiler på YrkesBil.no Egen merkevare – Grunnen til det er at vi gjennom OK Trucks skal selge alle merker, forklarer Pedersen. Helt løsrevet fra Iveco er konseptet imidlertid ikke, og på nettsiden er du aldri i tvil om opphavet. Under OK Trucks-logoen står det «Pre-owned vehicles certified by Iveco», og du finner mange Iveco-bilder – men også bilder av DAF, Mercedes-Benz, Scania og Volvo. Nettsiden er selve kjernen i bruktkonseptet som nå finnes i mer enn 20 europeiske land. Hvert land har sin nettside, og du kan enkelt få en oversikt over alle bruktbilene som er tilgjengelige i OK Trucks-systemet i de respektive landene. Her finnes også finansieringstilbud og serviceløsninger. – Før dette bruktprogrammet startet ble ikke bruktbilene håndtert like systematisk. De ble lagt ut på importørens hjemmesider, men de var vanskelig tilgjengelig – og løsningen var i det hele tatt ikke spesielt god. Nå er det mer oversiktlig både for kundene og oss, sier Pedersen. VAREBIL: Brukte varebiler og nybilpriser og tekniske data på alle varebilmodeller på YrkesBil.no Vurderer bruktbilsenter – Her kan kundene selv velge hvilket nivå de ønsker å legge seg på, ut fra hva de skal bruke kjøretøyene til og så videre, forteller Pedersen. I noen av landene hvor bruktprogrammet er implementert er det etablert egne OK Trucks bruktbilsentre. I Norge er det foreløpig Iveco-forhandleren på Vøyenenga i Bærum som håndterer bruktprogrammet, med en ansatt – Erik Helgar-Carlsen – som jobber dedikert med OK Trucks. – Foreløpig blir det OK Trucks-skilt på veggen i Bærum, så vil vi vurdere senere om vi skal opprette ytterligere et eget bruktbilsenter i Norge, sier Pedersen. LES OGSÅ: – Bruktmarkedet er snudd på hodet Forventer økning Ifølge Pedersen endte eksportandel på cirka 15 prosent totalt for vare- og lastebiler i fjor. Tallet er lavt sammenlignet med for eksempel Scania og Volvo, som ligger på 50-60 prosent – men dette er da til gjengjeld kun lastebiler. – Det er hovedsakelig eldre biler, ofte 8-10 år, som går til eksport. Resten ønsker vi å selge i Norge, og vi har lykkes godt med å beholde flere biler i landet, sier Pedersen og viser til at de har satt flere ressurser på å håndtere bruktmarkedet i Norge og kjørt kampanjer for finansieringspakker. – 75 prosent av bruktbilene vi selger, selges nå via finansiell leasing, opplyser han. Totalt solgte Iveco-forhandleren i Bærum 110 brukte kjøretøy i 2017. – I år er målet 150 bruktbiler, og OK Trucks vil være noe av årsaken til økningen, sier Remmi Pedersen. LES OGSÅ: Har liten tro på lavere eksportandel -------------------------------- OK Trucks – tre nivåer I Ivecos nye bruktbilprogram deles de sertifiserte kjøretøyene inn i tre kategorier, basert på følgende kriterier: Basic: Eksteriør og interiør rengjort, teknisk inspeksjon utført, komplett kjøretøydokumentasjon, kjøreklar. Comfort: Kjøretøyet er høyst seks år gammelt, eksteriør og interiør rengjort, dekkenes slitebane er minst tre millimeter, juridiske og tekniske inspeksjoner er utført, all juridisk dokumentasjon er tilgjengelig, kjøreklar, tre måneder drivlinjegaranti. Premium: Lav kilometerstand, kjøretøyet er høyst fire år gammelt, eksteriør og interiør rengjort, dekkenes slitebane er minst seks millimeter, juridiske og tekniske inspeksjoner er utført, all juridisk dokumentasjon er tilgjengelig, fabrikkgaranti. **Denne artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 6/7 - 2018. Abonnenter får først tilgang til de viktigste bransjesakene og eksklusive reportasjer. Ikke abonnent? Tegn abonnement her!** Artikkel fra www.firmabil.no URL: |