RSA blir importør av kinesisk elvarebil
RSA har signert kontrakt som gjør dem til norsk importør av bilmerket SAIC Maxus. De lover «ubegrenset tilgang» på biler, rask levering og ønsker å selge minst 300-400 biler i året. Etter en prosess på rundt halvannet år kom de siste formalitetene på plass i starten av desember. Da var Frank Dunvold, daglig leder og medeier i RSA, og Espen Kristoffersen, selskapets forretningsutvikler, på besøk hos bilgiganten SAIC i Shanghai. – Dette blir veldig spennende. Både elbil og merket Maxus er helt nytt for oss, men vi har stor tro på potensialet i dette, sier Frank Dunvold til YrkesBil. 56 kWh batteri Maxus er et selvstendig bilmerke i SAIC-gruppen. SAIC er verdens syvende største bilprodusent, og har i tillegg til Maxus merker som MG, Roewe og Nanjing i porteføljen. I tillegg samarbeider konsernet, gjennom Joint Venture-selskaper, med Volkswagen og General Motors i Kina. I første omgang er det modellen Maxus EV80 som skal selges i Norge. – Bilen har vært på markedet siden 2014, og til å være elektrisk varebil er det ganske lenge. Det er med andre ord en velutprøvd bil fra verdens syvende største bilprodusent, så vi føler oss trygge på produktet, sier Kristoffersen. Han trekker frem 56 kWh batteri som kan hurtiglades med CCS-standard, 192 kilometers «realistisk rekkevidde» (NEDC inkl. halv last), 1.250 kilo tilhengervekt og 950 kilo nyttelast som viktige suksesskriterier. EV80 skal leveres i en lengde (5,7 meter) og to høyder. De nærmeste konkurrentene vil i første omgang være elektriske Volkswagen e-Crafter, MAN eTGE, Iveco Daily Electric, Mercedes-Benz eSprinter og Renault Master Z.E. som alle er varslet å komme på markedet i nær fremtid. – I konkurransen er det avgjørende at Maxus har nærmest ubegrenset med leveringskapasitet, mens de fleste andre har begrensninger og lang leveringstid. Vi kan levere et stort antall biler på kort tid, og planlegger også å ha lagerbiler i Norge for umiddelbar levering, poengterer Dunvold. 12 forhandlere – Nå bruker vi tiden frem til det for å klargjøre butikkene og verkstedene, slik at alt er på stell til lanseringen, sier Kristoffersen. På teknisk side er det snakk om å få på plass testutstyr og spesialverktøy, i tillegg til at det naturligvis er krav om sertifisering for elektriske kjøretøy. Reservedeler skal leveres direkte fra Kina. – I salgsavdelingene er det snakk om skilting og noe profilering i butikk, samt å få på plass tilgjengelige demobiler, forklarer han. I første omgang skal alle RSA Bils elleve egeneide forhandlere i Norge, samt Oddvar Bjelde & Co AS i Bergen, bli Maxus-forhandler. – Vi vil ha dedikerte varebilselgere, i mange tilfeller de som fra før selger Fiat og Isuzu, som også får Maxus inn i porteføljen sin. Jeg mener det er avgjørende å bruke de som har kompetanse på salg av varebil, sier Dunvold. Han utelukker heller ikke at det kan bli flere forhandlere. – Dersom forhandlere i deler av landet som vi ikke dekker selv ser potensiale i bilen, og er interessert, vil det være aktuelt å inngå flere avtaler, sier Dunvold. Aggressiv prising – Med de prisene vi har satt klarer vi å regne hjem bilen mot en tilsvarende dieselvarebil, med de totale eierskapskostnader over fem års leasing og med moderat bompengebelastning, sier Kristoffersen, og understreker at dersom bilen brukes et sted i landet uten bompenger så klarer man ikke regne den hjem. Posten Norge har allerede testkjørt en Maxus EV80 i et år, og har nå bestilt tre biler som skal settes i ordinær drift i januar. – Posten har godkjent RSA som billeverandør, med Maxus som varemerke og LeasePlan som finansleverandør. Bilen bestilles via LeasePlan, men den selges da gjennom oss, forklarer Kristoffersen. Han opplyser at Posten satte som krav at bilen skal være konkurransedyktig på TCO (totale eierskapskostnader) mot en diesel. – Det har vi altså klart å møte dem på, fastslår Kristoffersen. RSA har allerede vunnet anbud med Posten om videre leveringer. Ny modell i 2020 Den vil få et lastevolum på 4,8- 6,1 kubikkmeter, rekkevidden skal ligge på 325 kilometer og nyttelast inntil 1.000 kilo. – Per nå vet vi ikke om noen andre som matcher dette. Den nye modellen blir også svært interessant for Norge, sier Dunvold. 300-400 biler i året – Vi bygget opp Isuzu fra null til å konkurrere i toppen i løpet av noen få år, så vi har vist at vi kan være dyktige på å selge nisjevarebiler. Med den organisasjonen, det forhandlernettet, de relasjonene og den kompetansen vi har, har vi evnen til å bygge opp nye bilmerker, sier han. – Hvor mange Maxus EV80 skal dere selge i året? – Det vet jeg ikke. Dette er et helt nytt produkt i markedet. Vi har selvfølgelig tro på at vi skal selge 300-400 biler, men jeg tror også det kan bli mye mer. Alt fra enbilseiere som håndverkere til de større flåtene med distribusjonsbiler er aktuelle kunder. At bilen ikke fremstår som den mest moderne, med tanke på design, utstyr og komfort, bekymrer ikke RSA-sjefen i møte med kresne, norske varebilkunder. – Jeg tror det viktigste her er rekkevidde, hengervekt og nyttelast. Det trumfer all verdens duppeditter, sier Frank Dunvold. ------------------------------------------ Maxus EV80
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |