[]
[] [firmabil.no] []

Ny epoke i Nor Slep


Brede Høgseth Wardrum
tekst og foto



I februar flytter tilhenger- og påbyggspesialisten Nor Slep inn i nye lokaler på Borgeskogen. Og fra 1. januar overlot familien Spartveit, som har bygget opp bedriften, roret til nye krefter.

– Nå starter snart en ny epoke for Nor Slep i forbindelse med at bedriften skal flytte. Da tenkte jeg det var et naturlig og passende tidspunkt å trekke seg tilbake på, sier Per Åge Spartveit (73) til YrkesBil.

Det var han som i 1983 startet Nor Slep i Pindsleveien i Sandefjord. Gjennom 35 år har bedriften bygget seg opp til å bli en av de største aktørene innen tunge tilhengere og lastebilpåbygg i Norge.

Ny leder på plass
73-åringen overlot riktig nok rollen som daglig leder til sønnen Tom Erik Spartveit (42) for seks år siden, og nå velger også 42-åringen å tre ut av driften.

– Jeg har vært i bedriften i 19 år, og tenker at om jeg skal gjøre noe annet så er det nå eller aldri, forteller Tom Erik Spartveit, som fremover skal drive med andre prosjekter utenfor bransjen.

Lars Lindskog, som har vært ansatt i Nor Slep de seneste årene, overtok fra 1. januar 2019 som ny daglig leder i selskapet. 

I 2016 solgte familien Spartveit deler av selskapet til Strømberg Gruppen AS, som gjennom sitt datterselskap ARKA AS eier 75 prosent av Nor Slep-aksjene.

– Vi skal fortsette som medeiere og styremedlemmer, selv om vi nå går ut av den daglige driften, poengterer begge generasjoner Spartveit.

42 år i bransjen
Per Åge Spartveit har vært i bransjen for lastebilpåbygg og -tilhengere i 42 år. Etter å ha vært innom Maur i Svelvik og Elkem Istrail i Larvik startet han egen virksomhet i 1983.

– Jeg er utdannet maskiningeniør, så min store interesse ligger i konstruksjon og produktutvikling, forteller Spartveit.

I mange år var imidlertid tegning noe som måtte gjøres hjemme på kveldstid og i helgene, da arbeidstiden gikk med til administrasjon og ledelse.

– De seneste årene har jeg hatt mer tid til tegning og produktutvikling. Jeg tegner fortsatt skisser av vogntog basert på ideer jeg har, men jeg har ikke lært meg datategning. Derfor går jeg inn til ingeniøren som tegner for oss og spør om han kan lage 3D-tegninger av skissene, forteller han.

– Men jeg går ikke løs på prosjekter uten at salgsavdelingen er koblet inn, så vi er trygge på at det er «liv laga», altså, utdyper Spartveit, som i senere tid har hatt tittelen intern rådgiver med spesialkompetanse blant annet på kundetilpassede produkter.

Reddet av Sverige

Etter 35 år har Spartveit mange minner om opp- og nedturer. Blant annet trekker han frem hvordan Sverige ble redningen på tidlig 90-tall:

– På slutten av 80-tallet økte antall kunder så mye at vi måtte enten redusere kundemassen, eller satse og utvide med et ekstra bygg. Vi valgte det siste, og ansatte i tillegg ti-tolv nye mann, med verksmester og det hele.

– Og rett etterpå forsvant markedet, sånn, sier Spartveit og knipser.

Hva gjør man da, med stor gjeld, mange ansatte og flere bygninger?

– Vi kunne sagt opp folk, men valgte å prøve oss i Sverige og dro til Elmia. Etter hvert fikk vi fotfeste hos kundene, og de neste to-tre årene overlevde vi på Sverige, forteller Spartveit.

I starten klaget svenskene litt rundt finishen på de norske hengerne, og gammeldagse lamper og slikt.

– Disse tingene var stort sett okay her i Norge, men i Sverige var det ikke godt nok. Vi måtte justere oss umiddelbart, og det var fornuftig for da hevet vi nivået hjemme også, sier han.

På det meste gikk 60-70 prosent av produksjonen til Sverige, og Nor Slep valgte å fortsette der også etter at markedet i Norge tok seg opp igjen. Av totalomsetningen i Norge og Sverige på 240 millioner kroner i 2017, kom cirka 40 millioner fra sistnevnte.

– Vi er blant annet markedsleder på kroktippkjerrer i Sverige, og i Norge er det vårt kroktippslep som leder an utviklingen, sier Spartveit.

Fra henger til bil
Noe 73-åringen liker dårlig med bransjen er det han mener er utbredt kopiering.

– Derfor fokuserer vi alltid på å produsere noe eget. Vi har vært først ute med mye, sier han, og ramser opp trippelkjerre med tipp og medsporende styring på siste aksel, Gulli half pipe dumpere og City-trailer.

Noe har blitt suksess, og noe ble stoppet etter teststadiet. Gullkant dumperkasse, som var Per Åges idé, må sies å være i første kategori.

I dag er bilpåbygg det største forretningsområdet hos Nor Slep, men slik har det ikke alltid vært.

Noen år før de gikk inn i Strømberg Gruppen hadde de bestemt seg for å satse på mer bilpåbygg.

– Vi ønsket å standardisere produktene og øke volumet, men «stanget hodet i veggen» gang på gang. Etter flere år var vi i ferd med å gi opp, men Per Åge nektet og sa at «nå har vi holdt på så lenge og brukt mye tid og penger, så nå gir vi oss ikke». Og det skal vi være glade for. I fjor var vi en av de største bil-påbyggerne i Norge. Hadde Per Åge vært enig med oss andre, hadde vi ikke vært der vi er i dag når det gjelder dumperpåbygg, sier Tom Erik Spartveit.  

I februar går altså flyttelasset fra Pindsleveien i Sandefjord til 1.100 kvadratmeter med moderne lokaler på Borgeskogen i Stokke. Her blir de nabo med Volvo-forhandleren Volmax AS, som også blir en viktig samarbeidspartner. 

------------------ 

Nor Slep AS

  • Leverandør av tilhengere og påbygg til lastebil og henger.
  • Lokalisert i Sandefjord
  • Eiere: Arka AS (75 prosent) og Spartveit Holding AS (25 prosent)

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: